‘Een op vijf bedrijventerreinen niet goed bereikbaar met OV’

Bushalte EBS in Zoetermeer
Bushalte EBS in Zoetermeer. Foto: ProMedia

Goede OV-verbindingen zijn een voorwaarde om forenzen ertoe te bewegen de auto te laten staan. Op dit gebied valt er nog voldoende te winnen. Een op de vijf bedrijventerreinen in Nederland is namelijk zeer slecht of helemaal niet bereikbaar met het openbaar vervoer. Dat blijkt uit de OV-bereikbaarheidsindex, die is ontwikkeld door adviesbureau BUITEN.

De index is een interactieve kaart waarop voor alle 3.867 bedrijventerreinen in het land te zien is hoe het zit met de bereikbaarheid van het OV. Op basis van openbare data – waaronder het type vervoermiddel, aantal lijnen, haltes en de frequentie – heeft elk terrein een score gekregen op een schaal van 0 tot 100. De belangrijkste conclusie: veel bedrijventerreinen zijn slecht of matig bereikbaar met het OV, zegt senior adviseur Rutger van Raalten, die de OV-bereikbaarheidsindex samen met Livia Blonk ontwikkelde.

766 bedrijventerreinen

Circa 20 procent van de terreinen is dus zeer slecht (12 procent) of zelfs helemaal niet (7 procent) bereikbaar met het OV. Concreet betekent dit dat het OV voor werkenden van 766 bedrijventerreinen niet de meest aantrekkelijke optie is voor woon-werkverkeer. “Natuurlijk geldt dat een deel van de werkenden gezien de aard van hun werk gebonden zijn aan hun bestel- of vrachtwagen, maar dit geldt zeker niet voor iedereen”, aldus Van Raalten.

Daarmee blijven volgens de adviseur niet alleen kansen op het gebied van verdere verduurzaming onbenut. “Ook dragen beter met het OV bereikbare bedrijventerreinen bij aan een aantrekkelijker bedrijventerrein en goed werkgeverschap, wat kan helpen bij het aantrekken van personeel en stagiairs. Zeker daar waar tekort is aan technisch personeel, kan beter OV een pluspunt zijn.”

Aan de andere kant is een op de vijf bedrijven juist zeer goed bereikbaar met het OV, vooral die in de buurt van grotere steden zijn gelegen. Het is het best gesteld met de bereikbaarheid in de provincies Zuid-Holland, Utrecht en Noord-Holland. De bereikbaarheid ligt het laagst in Zeeland, waar meer dan 20 procent van de 217 bedrijventerreinen niet met het OV kan worden bereikt.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

OV-bereikbaarheidsindex

Regio’s vergelijken

Het dashboard maakt het mogelijk om de OV-bereikbaarheid van bedrijventerreinen tot in detail te bekijken en vergelijken. Daarmee worden handvaten geboden om meer inzicht te verkrijgen in de relatie met andere ruimtelijke-economische thema’s zoals werkgelegenheid. Dit kan weer bijdragen aan het toekomstbestendig maken van de terreinen. Ook het in kaart brengen van de potentie van mogelijke OV-lijnen en het toevoegen van informatie over OV-gebruik is interessant voer voor vervolgonderzoek, aldus Van Raalten.

Voor het verbeteren van de bereikbaarheid is samenwerking cruciaal. “Het vergt stappen van zowel de werkgever in het stimuleren van OV-gebruik, de overheid in het aanbesteden van OV-concessies en inrichting van de openbare ruimte en OV-bedrijven in het aanbieden van lijnen op en rond bedrijventerreinen.” Ook het voor- en natransport moet niet worden vergeten, om ervoor te zorgen dat haltes ook gemakkelijk, snel en aantrekkelijk bereikbaar zijn voor bedrijven die hier verder vanaf liggen.

Kip-ei verhaal

Bij bestaande bedrijventerreinen doen ondernemers(verenigingen) en gemeenten er volgens Van Raalten verstandig aan om samen op te trekken en in te zetten op mobiliteitsmanagement. “Zo kan de behoefte aan OV worden geïnventariseerd en kunnen werkenden – bijvoorbeeld door een gratis proefabonnement – kijken of het OV een alternatief is. Bereikbaarheid is vaak een kip-ei verhaal: maakt men geen gebruik van OV omdat het aanbod er niet is, of is het aanbod er niet omdat er geen vraag is?”

Om die reden is het voor nieuwe bedrijventerreinen van belang om serieus te kijken naar het OV-aanbod. Als dit er namelijk niet is, ontwikkelen werknemers gewoontegedrag dat later lastig bij te sturen is. “Gemeenten kunnen dit agenderen bij de concessieverleners zodat zij dit mee kunnen nemen bij het uitzetten van de concessie”, zegt Van Raalten. “Mogelijk kan de OV-ontsluiting aan de rand van een bedrijventerrein ook gedeeld worden met een aanpalende (woon)wijk.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.