In najaar besluit over verkoop Arriva door DB
Naar verwachting wordt het in september bekend of spoorvervoerder Deutsche Bahn dochteronderneming Arriva verkoopt. De directie van de spoorvervoerder bevestigde deze week dat er verschillende mogelijkheden worden onderzocht. Deutsche Bahn wil de dochteronderneming verkopen om eigen schulden af te lossen.
Al in oktober vorig jaar brachten ingewijden naar buiten dat de directie keek naar de verkoop van het bedrijf, niet lang nadat de topman had gezegd dat opnieuw naar een beursgang werd gekeken. Die optie werd al enkele jaren terug bekeken, maar het Duitse moederconcern besloot dit niet door te zetten, mede vanwege Brexit.
Opties
Volgens Duitse media heeft het management van Deutsche Bahn de taak gekregen om verschillende verkoopmogelijkheden onder de loep te nemen. De vervoerder kan namelijk verkocht wordt aan één of meerdere investeerder of op de markt gebracht worden voor een openbare bieding. De verkoop kan mogelijk 3,5 tot 4 miljard euro opleveren.
Geld dat Deutsche Bahn hard nodig heeft om de eigen schuld, die circa 20 miljard bedraagt, af te lossen. Juist om die reden adviseerde de Algemene Rekenkamer van Duitsland de vervoerder begin dit jaar ook al om Arriva van de hand te doen. DB zou het geld verder kunnen gebruiken om de eigen financiële positie te verbeteren.
In totaal had een Arriva in 2018 een omzet van ruim 5,4 miljard euro. In totaal werken hier 53.000 mensen in verschillende Europese landen. Arriva heeft ook in Nederland een flink aantal concessies in handen.
Lees ook:
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Hopelijk krijgt de concessiehouder Arriva op de Maaslijn een nieuwe eigenaar, want voor DB is alleen EBITA leidend (geen investeringen, wel uitmelken).
De problemen op de Maaslijn zijn urgent, en er is meer materieel nodig, want Arriva rijdt nu zonder reservematerieel. Reizigers (klanten!) zijn de dupe en hebben geen perspectief op verbetering. Electrificatie zou helpen, maar lijkt niet te lukken voor 2024 (terwijl dit al decinia op de agenda staat).
misschien worden problemen in limburg ook eens aangepakt ern leren ze bij de treinen vooral optijd te rijden en dat nieuwe hoofd bedrijf hun achter de veren aan zit arriva dat reizigers of chauffeurs weer eens gehoord worden en de dienstregeling bordjes blauw ook fatsoendelijk bestillerd worden en ns er zich buiten houden want die heeft qbuzz weggejaagd en daarna verkocht aan italy en ook de wat velia had binnen 10 jaar opgeboud arriva binnen 3 maande afbrak