NOODCONCESSIE

NS hoeft voorlopig geen spoorconcurrentie te vrezen voor concessie hoofdrailnet

NS
Alleenrecht om op hoofdrailnet te rijden blijft voorlopig bij NS. Foto: Laura Fokkema / Shutterstock

NS hoeft voorlopig niet te vrezen voor concurrentie op het hoofdrailnet. Regionale spoorvervoerders verzetten zich tegen het alleenrecht van NS op het hoofdspoor, maar willen geen chaotische situaties op het spoor veroorzaken mocht het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) de vervoervergunning van NS terugdraaien. Daarover was dinsdagmiddag een hoorzitting, op verzoek van de regionale vervoerders.

Tijdens de hoorzitting gaven de regionale vervoerders aan dat ze zich zullen neerleggen bij een “noodconcessie” voor NS wanneer het CBb de concessie terugdraait. “Het is niet onze bedoeling om chaos op het spoor te creĆ«ren”, zei advocaat Marc Kuijper namens de regionale vervoerders.

De concessie voor het hoofdrailnet werd eind 2023 door het vorige kabinet wederom gegund aan NS. Hierdoor mag NS tot en met 2033 reizigers vervoeren op de belangrijkste spoortrajecten in Nederland. De regionale vervoerders verzetten zich hiertegen en stapten daarom naar het CBb.

Onder de regionale vervoerders vallen Arriva, Connexxion, Keolis, het Duitse Flixbus en de Europese belangenclub AllRail.

U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Bron: Mobiliteit.nl / ANP

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl