RUIM 3.400 GEDUPEERDEN

Geen doorstart Dinner Train, duizenden klanten kunnen fluiten naar hun geld

Dinner Train
Geen doorstart Dinner Train, klanten waarschijnlijk geld kwijt. Beeld ter illustratie. Foto: Elizaveta Dolgova / Shutterstock

Duizenden mensen met een ticket voor het failliete Dinner Train kunnen die definitief niet meer gebruiken voor een luxe diner in een trein. Curator Fred Froger meldt dinsdag dat een doorstart van het bedrijf niet zal lukken. Waarschijnlijk zien de ruim 3.400 klanten volgens hem ook niet hun geld terug à 870.000 euro in totaal.

Froger zegt dat er weinig is om over te nemen. “Bij een doorstart ga je er in de regel van uit dat je de bedrijfssituatie doorzet, maar Dinner Train is vooral een concept. Er is niet zoveel, vooral een klantenbestand van mensen met tickets die niet geleverd hebben gekregen, maar geen bedrijfsmodel”

Voorheen bezat Dinner Train ook de treinstellen waarin de rijdende diners werden gehouden. Die waren een paar jaar geleden verkocht en Dinner Train huurde de treinstellen van dat bedrijf, legt de curator uit.

Verder zijn er alleen nog onder meer kantoorspullen en servies om over te nemen. Onderhandelingen hierover lopen nog met geïnteresseerden. Eerder meldde hij dat vier partijen interesse hadden in het idee of in een deel van de boedel.

Ongebruikte tickets

Het grootste deel van de schulden van Dinner Train bestaat uit ongebruikte tickets. In het eerste faillissementsverslag van de curator stond ook dat het bedrijf in totaal zeker 1,2 miljoen euro schuld heeft. Ook leveranciers en de Belastingdienst willen geld zien. “Er zit een forse schuld in de vennootschappen. Die worden waarschijnlijk niet voldaan”, zegt Froger nu.

Opeenstapeling van problemen

De onderneming, die luxe diners aanbood in een rijdende trein, is in augustus failliet verklaard. De curator schreef in zijn verslag dat het bedrijf grote financiële problemen kreeg door de coronapandemie en de energiecrisis. Tijdens de lockdowns konden de diners in de trein niet doorgaan.

In 2022 werd de elektriciteit om de treinen te laten rijden erg duur, terwijl Dinner Train die kosten niet meer aan klanten kon doorberekenen die al een ticket hadden geboekt. In de jaren daarna vielen treinen regelmatig uit door technische problemen, waarna het aantal reserveringen sterk daalde.

Door het faillissement verloren zeven werknemers hun baan, maar Dinner Train werkte ook met veel ingehuurde zelfstandigen. Eerder meldde vakbond FNV dat het bedrijf met ongeveer vijftig inhuurkrachten werkte.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Mobiliteit.nl / ANP