Duitsland

NS rondt verkoop Abellio af en trekt zich definitief terug uit het buitenland

Abellio-trein in het Duitse Essen. Foto: Shutterstock, Tupungato

NS heeft de verkoop van zijn dochteronderneming Abellio Duitsland afgerond. Met de overdracht van het bedrijf aan het Duitse Benex heeft NS nu zijn buitenlandse activiteiten definitief afgestoten.

Alle betrokken opdrachtgevers hebben inmiddels ingestemd met de verkoop van de dochteronderneming, meldt NS. Ook de concurrentiewaakhond heeft zijn toestemming gegeven, schrijft Abellio in een persbericht.

Abellio is in Duitsland goed voor een omzet van 400 miljoen euro. De vervoerder telt 1.600 medewerkers en exploiteert drie spoorconcessies in acht Duitse deelstaten. Benex groeit door de overname naar eigen zeggen uit tot een van de grootste regionale spoorvervoerders in Duitsland. Het concern heeft al belangen in vijf andere spoorvervoerders.

260 miljoen

In april maakte NS de voorgenomen verkoop van Abellio bekend. Vorig jaar deed de vervoerder al de Britse NS-dochter Abellio UK van de hand aan het Britse management. In de tijd dat NS eigenaar was van Abellio was de financiële impact van de Britse en Duitse tak over een periode van twintig jaar per saldo 260 miljoen negatief, meldde NS eerder.

Angelique Magielse, financieel directeur bij NS: “Toen NS zo’n twintig jaar geleden zijn eerste schreden over de grens zette, was het uitgangspunt dat we ons wilden voorbereiden op de veranderende Europese spoormarkt. De laatste jaren is die noodzaak weggevallen en hebben we onze activiteiten opnieuw overwogen. Door verschillende ontwikkelingen, waaronder corona, moesten we ook constateren dat onze overgebleven buitenlandse activiteiten onvoldoende bijdragen.”

NS blijft wel actief met verbindingen voor reizigers die tussen Nederland en het buitenland willen reizen, met bestemmingen als Parijs, Brussel, Berlijn en Londen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group