VAN 100 NAAR 130 KM/U

Groningse bewoners zitten niet te wachten op snelheidsverhoging Wunderline

Groningen
Station Groningen. Beeld ter illustratie. Foto: Sander van der Werf / Shutterstock

In de gemeente Midden-Groningen zijn tientallen bezwaren binnengekomen tegen werkzaamheden voor de Wunderline. Deze zijn nodig om een snelheidsverhoging van 100 naar 130 kilometer per uur mogelijk te maken op de verbinding tussen Groningen en Bremen. Maar bewoners zouden niet op voorbijrazende treinen zitten te wachten.

Om de snelheidsverhoging mogelijk te maken, is het nodig om in de Groningse gemeente damwanden te plaatsen en het baanlichaam te versterken. Daarvoor is een vergunning aangevraagd en die is verleend door het college, zo vertelt een woordvoerder van de gemeente, en tegen die vergunning zijn nu bezwaren ingediend.

De bezwaren gaan dus formeel over werkzaamheden, maar volgens de woordvoerder vinden ze hun oorsprong bij de weerstand tegen de snelle treinen. “Maar daar hebben wij geen vergunning voor verleend. We hoeven daar ook geen vergunning voor te verlenen. Dat is het plan vanuit de provincie, wat door ons grondgebied gaat.”

Wat dit betekent voor de kans van slagen van de bezwaarmakers, kan de woordvoerder niet zeggen. “Wij wachten nu eerst af”, zegt ze. “Die bezwaarschriften liggen nu bij de commissie voor bezwaarschriften van de gemeente Midden-Groningen. Dat zijn onafhankelijke personen die advies uitbrengen aan het college, die daarna een beslissing maken.”

Wat wellicht meespeelt in de onvrede is dat er geen plannen zijn om de hogesnelheidstrein te laten stoppen in de betreffende dorpen, zo kan de woordvoerder zich voorstellen. “Uiteindelijk zijn de baten natuurlijk voor de hele regio, dat snappen wij ook wel. Maar rechtstreeks voordeel voor onze inwoners? Nee, dat heeft het niet.”

Ook elders werkzaamheden

De Wunderline moet ervoor zorgen dat de reistijd tussen Groningen en Bremen in 2030 met ruim een halfuur is teruggebracht tot 2 uur en 11 minuten. Om deze sneltrein mogelijk te maken, zijn ook op andere plekken tussen Groningen en de Duitse grens aanpassingen nodig. Eerder dit jaar werkte Swietelsky bijvoorbeeld al aan het spoor bij Bad Nieuweschans. In Duitsland werkt DB aan het gedeelte tussen Ihrhove en de grens met Nederland.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Alexander Molendijk

Bron: SpoorPro.nl