CONCESSIE BEHOUDEN

Arriva ook komende tien jaar concessiehouder Achterhoek-Rivierenland

Arriva-bus bij Doetinchem
Arriva is sinds 2010 al de concessiehouder in het Gelderse gebied. Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Eugene Winthagen

Arriva behoudt de ov-concessie in de vervoersregio Achterhoek-Rivierenland. Het bedrijf blijft daarmee vanaf eind volgend jaar tot eind 2035 verantwoordelijk voor het ov in de regio. Naast het busvervoer draagt Arriva vanaf de start van de gunning ook de zorg voor de RegioExpress, de sneltrein die tussen Arnhem en Doetinchem moet gaan rijden als aanvulling op de stoptrein.

Arriva is sinds 2010 al de concessiehouder in het Gelderse gebied. De nieuwe concessie start op 14 december 2025 en loopt minimaal tien jaar lang tot december 2035. In de concessie is een eventuele optie opgenomen om te verlengen tot uiterlijk 2042. Het einde van de bezwaartermijn en de start van de implementatie van de concessie is op 27 november 2024.

Getoetst

Volgens de provincie voldeden de aanbiedingen van Arriva, Keolis en EBS alledrie aan het Programma van Eisen (PvE). “De aanbiedingen zijn door een deskundig team zorgvuldig beoordeeld en Arriva komt als beste uit de bus”, aldus de provincie in een persbericht.

Arriva kwam volgens de provincie met een hoger aanbod van busvervoer dan was uitgevraagd. Ook de doelstelling voor zero emissie busvervoer wordt door Arriva al bij de start van de concessie gerealiseerd. Ook worden de treinen versneld voorzien van de inbouw van toiletten. Dat laatste was een eis van de provincie.

Opknappen

Alle huidige 33 treinstellen binnen de concessie Achterhoek-Rivierenland worden opgeknapt. Ze krijgen een interieur en exterieur in de huisstijl van RRReis. Daarnaast worden de motoren vervangen door schonere exemplaren. Tenslotte krijgen de treinstellen verschillende aanpassingen die de veiligheid en het comfort voor reizigers moet verhogen.

RegioExpress

Bij start van de sneltrein van Arnhem naar Doetinchem (RegioXpress) in 2028 zet Arriva vier extra treinen in om ook bij verdere groei van het aantal reizigers voldoende capaciteit te bieden. Ook deze treinen worden voorzien van een toilet.

Alle treinen gaan vanaf start van de concessie op HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) rijden. HVO100 is een fossielvrije en hernieuwbare brandstof met minder vervuilende uitstoot aan de uitlaat.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl