Arriva wilde concessie behouden

Rechter slaat concessiediscussie Friesland dood: Qbuzz krijgt vrij baan

Arriva
Arriva lijkt definitief uitgespeeld als vervoerder in Friesland. De rechtbank wil zich niet mengen in de nieuwe concessie die vanaf december 2024 is toegekend aan Qbuzz. Foto: Bjoern Wylezich / Shutterstock

De rechter wil zich niet mengen in de concessieverlening voor het busvervoer in Friesland. Arriva, dat met haar Nederlandse hoofdkantoor zetelt in de Friese stad Heerenveen, wilde de concessie daar niet kwijt. Volgens Arriva kan Qbuzz, de nieuwe concessiehouder, niet aan de verwachtingen voldoen. Als laatste strohalm wilde Arriva het uitvechten voor het gerecht.

De provincie Friesland had de concessie al per december 2024 aan Arriva gegund. Doordat Arriva keer op keer met bezwaren kwam en dreigde met een gang naar de rechter, bleef het lange tijd onduidelijk wie vanaf eind dit jaar het openbaar vervoer in Friesland zou verzorgen.

De voorzieningenrechter van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) noemt het “niet onbegrijpelijk dat Qbuzz voor haar inschrijving een (hogere) totaalscore dan Arriva heeft gekregen”.

De rechter wijst er verder op dat “voor ingrijpen door de voorzieningenrechter alleen plaats is bij aperte procedurele of inhoudelijke onjuistheden die de deugdelijkheid van de gunningsbeslissing (kunnen) aantasten”. Volgens de rechter is daar niets van gebleken en krijgt Qbuzz in principe vrij baan om de concessie over te nemen van Arriva.

Uitgebreider plan

Qbuzz belooft volgens de provincie de komende tien jaar meer busvervoer. Niet alleen in de grotere dorpskernen en steden van Friesland, maar ook in de kleine dorpen. Arriva denkt dat het Qbuzz niet lukt om de beloftes in te lossen omdat er te weinig chauffeurs zijn. Zelf heeft Arriva ook te maken met personeelstekorten.

Qbuzz heeft soortgelijk geschil

Ondertussen is Qbuzz verwikkeld in een soortgelijk juridisch geschil. Donderdag werd bekend dat de vervoerder in de provincie Utrecht bezwaar heeft gemaakt tegen de gunning van de concessie Utrecht Binnen. Concurrent Transdev won die aanbesteding en zou daarmee het stokje van Qbuzz overnemen vanaf december 2025. Volgens Qbuzz lukt het Transdev niet om bij de start van de concessie in Utrecht bijna volledig zero-emissie te rijden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl