Als alternatief moet hij nu met de pet rond. “Wat betreft de co-financiering wordt gekeken naar Europa en de regio”, aldus de staatssecretaris. Voor co-financiering vanuit Europa kan, nu de Lelylijn is opgenomen op de TEN-T-kaart, een aanvraag worden ingediend voor medefinanciering vanuit de Connecting Europe Facility (CEF). Onder de lopende EU-meerjarenbegroting (2021-2027) kan echter geen aanvraag meer worden ingediend, omdat het huidige budget inmiddels bijna is uitgeput, aldus Jansen.
Miljardentekort zet seinen op rood voor Lelylijn, kabinet mikt op co-financiering
De aanleg van de Lelylijn blijkt veel duurder te zijn dan tot nu toe werd aangenomen. Het kabinet heeft 3 miljard euro gereserveerd, maar de werkelijke kosten komen uit op 8 tot wel 21 miljard, volgens nieuw onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
PVV-staatssecretaris Chris Jansen heeft de stukken maandag naar de Tweede Kamer gestuurd. “Voor de Lelylijn is door het vorige kabinet 3 miljard euro gereserveerd op de Rijksbegroting, wat niet voldoende is voor de aanleg”, schrijft hij. Afhankelijk van de route die het kabinet kiest, kost het project zelf tussen 8 miljard en 21,4 miljard euro. De meest waarschijnlijke variant kost 13,8 miljard euro, waar nog onderhoudskosten bij komen, meldt Jansen.
Onder de loep
Afgelopen weken hebben staatssecretaris Chris Jansen (Spoor) en ministers Dirk Beljaarts (Economische Zaken) en Mona Keijzer (Wonen) de plannen voor de Lelylijn nader onder de loep genomen.
De bewindspersonen zien duidelijk voordelen in de aanleg van de Lelylijn, onder meer omdat dit gekoppeld kan worden aan het aanwijzen van grootschalige woon- en werklocaties. Daarnaast levert de lijn in potentie tienduizenden banen op, als de grote steden Groningen en Leeuwarden goed verbonden worden met andere landsdelen, helemaal als ook Drachten, Lelystad en Emmeloord worden aangesloten. Het plan is eerder ook door de coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB omarmd.
Nedersaksenlijn
Ook de Nedersaksenlijn blijkt “fors duurder dan waar eerder rekening mee was gehouden”, meldt Jansen. Voor het kabinet is de aanleg van deze treinverbindingen belangrijk om te zorgen dat de regio’s beter zijn aangesloten op de rest van Nederland. “Ik ga daarom met de regio, de Tweede Kamer en met mijn collega’s in het kabinet in gesprek over hoe we het beste verder kunnen werken aan deze twee mooie projecten en wat verstandige vervolgstappen zijn met de beperkte middelen die we hebben”, schrijft Jansen.
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
De suggestie dat de Lelylijn ineens veel duurder is geworden en dat de gereserveerde 3 miljard een soort eerdere raming zou zijn is een kwestie van slechte communicatie en minder goede journalistiek. De 3 miljard is een reservering om goede wil te laten blijken, maar men besefte dat de rest elders vandaan moet komen – t.w. Europa en regionale fondsen. In januari werd daarbij al gemeld dat de werkelijke aanlegkosten wel ergens tussen 6 en 12 miljard zouden liggen. Feitelijk dus niets nieuws.