Prinsjesdag

NS-kaartje volgend jaar beperkt duurder, maar langetermijnoplossing is er nog niet

NS-trein Foto: Shutterstock

De treinkaartjes van de NS worden in 2025 niet 12 procent, maar 6 procent duurder. Dat maakt het kabinet op Prinsjesdag bekend. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat neemt 3 procentpunt van de prijsstijging op zich, de NS betaalt de overige 3 procentpunt.

Eerder deze maand werd al bekend dat dit compromis op tafel lag bij onderhandelingen tussen de NS en het kabinet. Toen werden bedragen genoemd van 40 miljoen voor zowel de NS als de overheid. Deze dinsdag noemt het ministerie geen exacte bedragen.

Opnieuw gaat het om een tijdelijke maatregel die de gestegen kosten en gedaalde reizigersaantallen van de NS moet opvangen. Voor dit jaar trok het vorige kabinet ook al 120 miljoen euro uit. Een keuze voor de lange termijn wil het kabinet maken in de voorjaarsnota van volgend jaar.

Binnen de perken

“Met deze afspraken met het ministerie houden we de verhoging van de prijs van een treinkaartje, hoewel fors, binnen de perken”, reageert president-directeur Wouter Koolmees van de NS. “Gaan en staan waar je wil, is een keuze die miljoenen Nederlanders hebben dankzij het openbaar vervoer. Die maatschappelijke waarde van de trein maakt het belangrijk dat dit vervoer goed geregeld wordt en betaalbaar is.”

Staatssecretaris Jansen (IenW): “Ik vind het belangrijk dat gezinnen de trein kunnen nemen als ze een dagje weg willen of een sportwedstrijd willen zien. Het zal voor veel mensen een opluchting zijn dat de treinkaartjes niet 12 procent maar 6 procent duurder worden volgend jaar. De geplande prijsstijging van de treinkaartjes van de NS voor komend jaar hebben we daarmee kunnen halveren.”

Veiligheid

Verder moet de veiligheid in het openbaar vervoer worden vergroot, stelt het kabinet, zeker ook voor medewerkers van vervoerders. Personeel krijgt nu nog te vaak te maken met allerlei vormen van geweld en agressiviteit tijdens hun werk. Daarom gaat staatssecretaris Chris Jansen samen met de ov-sector, het ministerie van Justitie en Veiligheid, decentrale overheden en de politie in kaart brengen welke maatregelen op korte termijn kunnen worden genomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group