Gebiedsvisie 2050

Nijmegen hervormt stationsgebied: Keizer Karelplein op de schop, minder auto’s en meer groen

Stationsgebied Nijmegen
Het stationsgebied moet een stuk groener en leefbaarder worden als het aan het college ligt. Foto: Shutterstock, Ulus

Het stationsdistrict moet groener, aantrekkelijker en beter aansluiten bij het historische centrum van Nijmegen. Dat staat te lezen in de nieuwe gebiedsvisie, die het college van burgemeester en wethouders (B&W) 30 augustus naar de gemeenteraad heeft gestuurd. Zo gaat onder meer het bekende Keizer Karelplein op schop.

De visie schetst hoe het stationsgebied zich tot 2050 moet ontwikkelen. Aan de westzijde van het station start dit jaar bijvoorbeeld de bouw van een nieuwe Westentree met een grote fietsenstalling. Ook komen er in totaal 2000 nieuwe woningen bij in het gebied. “Zo’n grote opgave vraagt om een overkoepelend plan voor het hele gebied”, aldus het college.

Keizer Karelplein

Het Stationsdistrict moet een “echt centrumgebied” worden, aanvullend op de binnenstad. Het collegebestuur wil een Groene Corridor aan de westzijde aanleggen. Cultuurhistorische kenmerken zoals de Nijmeegse stuwwal, de 19e-eeuwse singels en villa’s en de wederopbouwarchitectuur moeten meer aandacht krijgen.

Het college wil minder autoverkeer in het gebied en ruimte geven aan de voetganger, de fietser en het ov. Zo wil het gemeentebestuur het bekende Keizer Karelplein helemaal verbouwen. Het ronde stadsparkje, dat in het midden van de drukke meerbaansrotonde ligt, was ooit fijn wandelgebied, maar is nu nauwelijks meer te bereiken door het verkeer, zo blijkt uit de gebiedsvisie. Het college wil iets van de vergane glorie herstellen door de oorspronkelijke groene wandelroute aan de buitenrand van de rotonde terug te brengen. Om daar ruimte voor te maken wordt het fietspad naar de binnenkant van de rotonde verplaatst. Ook komt er een bomenrij bij, zodat het wandelpad aan beide kanten door bomen geflankeerd is. Hoe de fietsers van de auto’s gescheiden zullen worden, wordt later beslist.

Tunnelbuizen

Ook stelt het gemeentebestuur voor om één van de vier tunnelbuizen van de Tunnelweg, die onder het spoor doorloopt, te schrappen. “Een dergelijk brede verkeersdoorbraak voor auto’s past niet meer in het toekomstbeeld van mobiliteit in de stad”, staat in het plan. Dan is er één buis minder beschikbaar voor auto’s, terwijl er voor fietsers en voetgangers twee buizen overblijven. De vrijgekomen ruimte maakt vergroening van de aangrenzende Burgemeester Hustinxstraat mogelijk. De drukke Tunnelweg moet op termijn een “normale stadstraat” vormen.

Busbaan

Door aan de noordzijde van het station een korte busbaan aan te leggen, hoeven de bussen in de toekomst niet meer voor het station langs te rijden. Hiermee transformeert het Stationsplein volgens het college in een echte verblijfsruimte met veilige voetgangersroute. Ook moeten de bussen een andere, kortere route om het station heen gaan rijden.

“Nijmegen verdient het dat wij duidelijk richting geven aan dit belangrijk deel van de stad”, zegt wethouder Noël Vergunst. “We hebben het afgelopen jaar samen met veel betrokken Nijmegenaren en deskundigen hard en met veel enthousiasme gewerkt aan deze gebiedsvisie. Ik ben blij en tevreden met het eindresultaat.”

De raad neemt op 9 oktober dit jaar een besluit over de gebiedsvisie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink