Staatssecretaris wil HSL-toeslag behouden: ‘Anders daalt zitplaatskans’
Om te voorkomen dat teveel mensen met de hogesnelheidslijn reizen, wordt de HSL-toeslag niet afgeschaft. Dat laat staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) weten in een brief aan de Kamer. De bewindsman is bang dat de kwaliteit van de dienstverlening nog verder afneemt als er straks te weinig zitplaatsen zijn in de trein.
Ondanks de vele vertragingen en treinen die zich door constructiefouten in spoorbruggen traag voortbewegen op de hogesnelheidslijn, blijven reizigers tussen Rotterdam en Amsterdam de HSL-toeslag betalen.
Wat Jansen betreft is hiermee de kous af. “Het afschaffen van de HSL-toeslag leidt er toe dat het drukker wordt in de trein die over de HSL rijdt, waardoor de zitplaatskans daalt en de kwaliteit van de dienstverlening afneemt. Dat is niet wenselijk en in dat licht zal ik niet opnieuw het gesprek aangaan met NS.”
HSL-kosten hard nodig
Jansen benadrukt dat het afschaffen van de HSL-toeslag zou uitdraaien op een miljoenenstrop van 27 tot 32 miljoen euro aan het einde van 2025. Daarbij zegt de staatssecretaris dat als de HSL-treinen vanwege afschaf van de toeslag drukker worden, dat dat nog eens leidt tot nog meer extra kosten. Bijvoorbeeld voor de extra inzet van personeel en materieel. “Deze capaciteitskosten zijn niet meegerekend in de verwachte financiële gevolgen”, concludeert de staatssecretaris.
NS-directeur Wouter Koolmees schermde zich vorige week dinsdag tijdens een persconferentie met de constatering dat de tijdsduur van Rotterdam naar Amsterdam via de HSL nog altijd “fors korter” is dan met een reguliere trein. “En wij betalen niet alleen een gebruikersvergoeding, maar ook een HSL-concessievergoeding voor het gebruik van het traject”. Kortom: volgens Koolmees heeft NS het geld hard nodig om operationeel te blijven.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?