Na jaren van discussie gaat bouw HOV-busbaan Katwijk van start
Een snelle verbinding tussen Katwijk en Leiden: er wordt al jaren over gepraat én geproduceerd, maar de gemeente in de Duin- en Bollenstreek krijgt nu toch echt een HOV-verbinding. De aanleg van een vrije busbaan langs snelweg N206 tussen Katwijk en Leiden begint volgende week. Als alles volgens plan loopt, is de HOV-verbinding eind 2026 gereed.
Momenteel rijden er al bussen van R-net (Randstadnet) op de snelweg N206, maar omdat deze zich tot dusver tussen het gewone snelverkeer moeten manoeuvreren, was er van een echte HOV-verbinding nog geen sprake. Met het inrichten van een vrije rijbaan voor de bus komt daar nu verandering in.
De snelle verbinding wordt aangelegd om de toenemende reisbewegingen vanuit Katwijk naar Leiden en vice versa vrij baan te geven. Met de komst van een nieuwe woonwijk op het voormalige vliegkamp Valkenburg wordt het de komende jaren een stuk drukker op de weg, is de verwachting.
Discussie
Er wordt al jaren gediscussieerd over het vraagstuk om Katwijk beter bereikbaar te maken. Zo lagen er ooit plannen op tafel om Leiden, Katwijk en Noordwijk aan te sluiten op een tramnetwerk. Dat plan strandde in 2006 na een referendum in de gemeenteraad van Leiden.
Toen er in de gemeenteraad werd gesproken over een HOV-busverbinding, in plaats van een tramnetwerk, van en naar Katwijk, stuitte dit ook op verzet van omwonenden. Uiteindelijk besloot de Raad van State in april van dit jaar dat de bezwaren – zorgen over overlast van de N206 – niet opwegen tegen de baten.
Om mogelijke overlast te beperken worden er ter hoogte van de wijk Tranendal geluidsschermen van drie meter hoog geplaatst. Een nieuwe fietsbrug over de N206 verbindt de toekomstige wijk Valkenhorst met Valkenburg.
De snelbus rijdt om de zes minuten en stopt slechts drie keer tussen Katwijk en Leiden.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?