Brief

Rover luidt noodklok om sneuvelen plan nachttrein Almere-Lelystad: “Alles op alles zetten”

Almere
Station Almere Centrum. Beeld ter illustratie. Foto: Robinotof / Shutterstock

Onlangs werd bekend dat een nachttrein tussen Almere en Amsterdam op losse schroeven staat. In de plannen voor de beoogde verbinding werd ook de optie opengehouden om de trein door te trekken naar Lelystad. Maar een nachtelijke trein tussen Almere en Lelystad lijkt nu ook van de baan. Dat is tegen het zere been van Rover, dat graag alsnog een nachttrein in afgeslankte vorm tussen beide Flevolandse steden wil zien.

In een pleitbrief aan de gemeenteraad van Almere en Lelystad schrijft de reizigersvereniging dat een nachttrein tussen Almere en Lelystad niet moet stranden op juridisch uitzoekwerk.

Zowel NS als Arriva hadden eerder aangegeven interesse te hebben in een nachttrein tussen Almere en Amsterdam, met een optie om deze door te trekken naar Lelystad. Wanneer er geen nachtverbinding tussen Almere en de hoofdstad zou komen, dan bleef een nachttrein tussen de Flevolandse steden nog over.

Concrete plannen, toch gesneuveld

De plannen waren zo concreet dat zowel NS als Arriva de gemeenten Almere en Lelystad vroegen om een financiële bijdrage. De gemeenten waren bereid om deze bijdrage te betalen. Zoals Mobiliteit.nl eerder schreef, kwam een nachtelijke verbinding tussen Almere en Amsterdam onlangs op losse schroeven te staan. “Nu dreigt de reiziger ook zonder nachttrein (naar Lelystad – red.) gestrand te raken”, schrijft Rover op de website.

Juridische vraagstukken

NS heeft het aanbod ingetrokken en omdat de gemeenten stellen dat zij Arriva geen bijdrage mogen betalen, is ook dat aanbod nu onzeker. “Deze nachttrein is een vurige wens van veel reizigers”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Er waren twee partijen die deze trein wil rijden en er is gewoon geld beschikbaar, het kan toch niet zijn dat de reiziger straks met lege handen achterblijft?”,

Rover roept in de brief de gemeenteraadsleden van Almere en Lelystad op om alles op alles te zetten en “daarbij eventueel moeilijke juridische vraagstukken niet te schuwen”. Bos: “Dat daarvoor moeilijke, maar geen onmogelijke beslissingen nodig zijn, maakt het project niet minder waardevol. Almere en Lelystad kunnen een voorbeeld worden voor Nederland door nachtvervoer voor de reizigers te regelen”.

Zowel de gemeente Almere als de gemeente Lelystad hebben nog niet gereageerd op de brandbrief van Rover.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl