'Omgekeerd laden'

Vakbond wil snel oplossing voor ‘spookrijdende’ bussen bij station Emmen

Stationsplein Emmen
Het stationsplein van Emmen waar de bussen zich al spookrijdend naar het oplaadstation moeten begeven. René van den Berg / ANP

FNV Streekvervoer maakt zich zorgen over spookrijdende bussen bij station Emmen. De verkeersveiligheid op het Drentse station is de afgelopen tijd volgens de vakbond weliswaar verbeterd, maar nog steeds moeten de elektrische bussen van Qbuzz tegen de rijrichting inrijden om te kunnen opladen. “We zijn er nog niet”, zegt FNV-bestuurder Edwin Kuiper.

“Veel punten die we namens de chauffeurs op tafel hebben gelegd bij hun werkgever Qbuzz, de gemeente en de provincie zijn opgepakt, maar het spookrijden niet”, stelt Kuiper op de website van FNV. Het probleem is dat de chauffeurs in het drukke stationsgebied met de bus tegen de rijrichting moeten inrijden om te kunnen opladen. “Het zogenoemde omgekeerd laden”, aldus FNV.

Omgekeerde wereld

Volgens Kuiper moeten de bussen “van rechts naar links en dan weer een slinger naar rechts” maken om zich al spookrijdend richting het oplaadpunt van de bussen te maneuvreren. “Dat er nog geen ongelukken zijn geweest is vooral aan de chauffeurs te danken, maar dat is natuurlijk wel de omgekeerde wereld”, zegt Kuiper.

In een enquête van FNV gaven buschauffeurs vorig jaar al aan dat het omgekeerd laden zorgt voor gevaarlijke situaties op het station. Naar aanleiding van de enquête heeft vervoerder Qbuzz actie ondernomen om de verkeerssituatie op het station te verbeteren, maar voor de ‘spookrijdende’ bussen werd geen oplossing gevonden.

Niet achterover leunen

FNV wil dat Qbuzz de “onveilige verkeerssituatie” nu aanpakt, bijvoorbeeld door de laadpalen te verplaatsen. “Er zijn meerdere plekken waar de laadpaal kan staan op het station”, meent de vakbond. Ondertussen laat FNV, in opdracht van Qbuzz, een onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar het omgekeerd laden.

Kuiper is blij met de medewerking van de vervoerder, maar wijst er op dat Qbuzz nu niet achterover moet leunen. “De verkeersveiligheid moet topprioriteit zijn en niet een discussie over wel of niet een nieuw stationsgebouw. Zorg dat je zo snel mogelijk de veiligheid op en rond het station op orde hebt.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl