KOSTEN verdubbeld

Verouderd en onveilig station Amsterdam Lelylaan ondergaat verbouwing van 130 miljoen euro

Amsterdam Lelylaan
Station Amsterdam Lelylaan staat bekend als verouderd, grauw, grijs en onveilig. Foto: Dutchmen Photography / Shutterstock

Station Amsterdam Lelylaan gaat voor 130 miljoen euro op de schop. De Vervoerregio Amsterdam zet daar nog eens 18,6 miljoen euro extra voor opzij. De geraamde kosten voor de mega-metamorfose zijn daardoor inmiddels bijna verdubbeld.

Het station dat op 1 juni 1986 werd geopend, is inmiddels flink verouderd en moet volgens de betrokken partijen volledig op de schop om ook de komende decennia te kunnen faciliteren. De verbouwing staat gepland in 2028. In 2032 moet het station weer klaar zijn voor de toekomst.

Van 70 naar 130 miljoen euro

In 2021 werden de kosten voor de ombouw van het station nog beraamd op 70 miljoen euro. Die investering is nu opgelopen tot 130 miljoen euro en wordt uiteindelijk verdeeld over de Vervoerregio Amsterdam, gemeente Amsterdam, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en NS.

Volgens de Vervoerregio wordt met de verbouwing vooral ingezet op een betere doorstroom van reizigers, een betere bereikbaarheid van het Amsterdamse stadsdeel Nieuw-West en een verbetering van de sociale veiligheid. De stationshal krijgt een grotere en handigere inrichting, met rechte trappen, meer glas en minder obstakels, en ruimte voor een winkel. Het stationsgebied wordt toegankelijker door bredere tramhaltes en een nieuwe fietsenstalling met plek voor 2.900 fietsen binnen en 900 op straat.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Amsterdam Lelylaan
Een enorme verbouwing van maar liefst 130 miljoen euro moet station Amsterdam Lelylaan uit het slop trekken. Foto: Dutchmen Photography / Shutterstock

Onveilig gevoel

Station Lelylaan is, samen met station Rotterdam Zuid één van de slechtst gewaardeerde stations van Nederland. Gemiddeld scoort het station een 6,2, waarmee het ook het minst favoriete station van Amsterdam is. Sommige reizigers mijden het station zelfs omdat ze zich erg onveilig voelen, vooral in de avonden en nachten.

“Door te zorgen voor een overzichtelijke stationshal, zonder rare, donkere hoekjes, willen we ervoor zorgen dat meer mensen van het station gebruikmaken”, aldus de Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst, die ook wil dat de veiligheidsbeleving op het station omhooggaat.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl