ACM-besluit

RET krijgt groen licht om stroomnet beschikbaar te stellen voor laadpleinen

Metrolijn in Rotterdam. Foto: Frans Blok, Shutterstock

De capaciteit voor het opladen van elektrische voertuigen wordt in Rotterdam flink vergroot, zonder dat het huidige stroomnet hoeft te worden uitgebreid. Vervoersbedrijf RET mag zijn elektriciteitsnet beschikbaar stellen aan toekomstige laadplaatsen in de stad, zo heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) besloten.

Rotterdam heeft ambitieuze plannen voor grootschalige infrastructuur voor het opladen van elektrische voertuigen. Bij de metrostations Meijersplein en Rotterdam Alexander wil de gemeente laadpleinen aanleggen. Het gaat daarbij om forse aansluitingen: op beide plekken wil de gemeente maximaal 2.000 megawattuur afnemen. Daarmee wil Rotterdam stimuleren dat automobilisten hun auto achterlaten om te laden en verder reizen met het openbaar vervoer. Zo blijft de stad goed bereikbaar en verbetert op termijn de luchtkwaliteit, zo stelt de stad.

Daluren

Het stroomnet van de RET heeft een flinke capaciteit. Via dit net worden elke dag honderden bussen, trams en metro’s voorzien van elektriciteit. In totaal transporteert RET jaarlijks bijna 90.000 megawattuur aan stroom. Dat is net zoveel als het jaarlijkse verbruik van meer dan 36.000 huishoudens. Maar in de daluren rijden er minder voertuigen en ’s nachts staan de voertuigen stil, terwijl het net nog steeds beschikbaar is om elektriciteit te leveren.

ACM heeft een ontheffing verleend voor de komende tien jaar. Het besluit geldt voor het Rotterdamse metronetwerk inclusief de Hoekselijn en de randstadrail vanaf Rotterdam CS tot en met station Nootdorp, zo blijkt uit het besluit van de mededingingswaakhond.

Netcongestie

“Prachtig nieuws”, aldus Jeffrey Keus, regiobestuurder Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). “Het draagt bij aan de oplossing voor de netcongestie. Deze nieuwe toepassing van het ov geeft een impuls aan het innovatieve vermogen van de ov-sector. De MRDH ondersteunt deze ontwikkelingen van harte.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group