Mogelijk minder treinen

Snelheid HSL verder omlaag: op vijf viaducten slechts 80 kilometer per uur

Rijpwetering - Nieuwe ICNG intercity trein van NS als IC direct op de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam bij Rijpwetering met aangepaste snelheid door bouwfouten aan het tracé. Foto: ANP/HOLLANDSE HOOGTE-Caki Media

Het treinverkeer op de HSL zal de komende periode meer hinder ondervinden van de problemen op tien viaducten in het Groene Hart. Er is besloten de snelheid op vijf viaducten te verlagen van 120 naar 80 kilometer per uur, meldt spoorbeheerder ProRail.

Volgens ProRail zijn recent nieuwe conclusies getrokken uit de onderzoeken naar de constructieve ontwerpfouten bij de viaducten die zijn aangelegd door het bouwconsortium Hollandse Meren. Tijdens de aanleg van de HSL zijn die te licht ontworpen, waardoor ze nu niet stabiel genoeg meer zijn om nog met hoge snelheid overheen te rijden.

Minder treinen

ProRail zegt de ontstane situatie te betreuren. “Vooral omdat de verwachting is dat door deze nieuwe maatregel de treinen twee á drie minuten langer onderweg zijn. Wat dit voor gevolgen heeft voor de dienstregeling is nu lastig aan te geven. De komende dagen zullen we dit nadrukkelijk in de gaten houden. Wellicht zijn we genoodzaakt minder treinen te laten rijden om ervoor te zorgen dat de dienstregeling wel betrouwbaar blijft.”

De problemen spelen al zo’n 2,5 jaar jaar, waardoor ProRail de snelheid meermaals heeft moeten aanpassen. Normaal zouden treinen met 300 kilometer per uur over de HSL kunnen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group