80 kilometer per uur

NS: nieuwe snelheidsverlaging HSL “onacceptabel”

Intercity Direct op het station Rotterdam Centraal. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Caki Media

NS noemt het onacceptabel dat beheerder Infraspeed opnieuw een snelheidsverlaging moet instellen op de hogesnelheidslijn (HSL). “De nieuwe situatie leidt tot meer vertragingen voor reizigers en gemiste overstappen”, stelt de vervoerder, die nu met ProRail onderzoekt of de dienstregeling hierop moet worden aangepast.

De HSL, ontworpen voor een topsnelheid van 300 kilometer per uur, kent op verschillende plekken lagere maximumsnelheden van slechts 120 kilometer per uur. ProRail meldde dinsdagavond dat vanaf woensdag de snelheid op vijf locaties verder omlaag gaat naar 80 kilometer per uur, vanwege scheurtjes in de constructie die in 2022 werden ontdekt.

NS ziet de snelheidsverlaging als een grote tegenvaller. “In plaats van sneller, worden de reistijden langer”, schrijft de vervoerder in een verklaring. Deze problemen zijn al langer bekend, maar er is nog geen zicht op een snelle oplossing. NS wil met beheerder Infraspeed in overleg over de problemen. “Als deze niet worden opgelost, komen de toekomstige ambities om vaker en sneller te rijden mogelijk in gevaar.”

Onmisbaar

Naast de binnenlandse treinen van NS maken ook NS International, Eurostar en de NMBS gebruik van de hogesnelheidslijn. “De HSL is inmiddels onmisbaar in het Nederlandse spoornet”, stelt NS. “Naast de tienduizenden binnenlandse reizigers die dagelijks gebruik maken van deze lijn, groeit ook het aantal internationale reizigers aanzienlijk.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group