VERVOERREGIO TELEURGESTELD

EBS laat buspassagiers weer vaker wachten bij haltes in Zaanstreek-Waterland

EBSMeerPlus
Wachtende reizigers in de Zaanstreek die wachten op een bus van EBS dat in de regio rijdt onder de naam MeerPlus. Foto: Kim van Dam / ANP

EBS heeft het lek in de concessie Zaanstreek-Waterland nog niet boven. Na een zeer moeizaam begin voor de busvervoerder leek het afgelopen voorjaar de goede kant op te gaan met de punctualiteit. In de mei-rapportage over de kwaliteit van de dienstuitvoering van EBS, concludeert de Vervoerregio Amsterdam echter dat opnieuw meer busritten uitvallen.

Uit de vijfde rapportage van de Vervoerregio Amsterdam, die op 9 juli zal worden besproken in de Regioraad, blijkt dat in de maand mei 6,6 procent van alle EBS-ritten in de regio Zaanstreek en Waterland is uitgevallen. Dat betekent dat één op de zestien bussen niet kwam opdagen bij de halte. In maart schommelde de uitval nog tussen 0,5 en 2,7 procent.

Alleen in de laatste drie weken van vorig jaar en in de eerste week van dit jaar werd de reiziger in Zaanstreek-Waterland nog meer geplaagd door rituitval dan afgelopen mei. In de weken 50, 51 en 52 van 2023 ging het om respectievelijk 7,9 procent, 10,4 procent en 8,3 procent. In de eerste week van 2024 was dat 6,8 procent: slechts 0,2 procentpunt hoger dan de 6,6 procent van mei dit jaar.

Zeer teleurgesteld

De Vervoerregio schrijft in de maandrapportage “zeer teleurgesteld” te zijn over de behaalde resultaten van EBS over de maand mei. Een kanttekening die de Vervoerregio daarbij maakt is dat er ondanks de rituitval bijna geen extra druk is komen te staan op de bussen die wel volgens dienstregeling reden.

Volgens EBS heeft de dalende punctualiteit te maken met verschillende oorzaken. Zo moeten nieuw opgeleide buschauffeurs eerst worden ingewerkt door ervaren chauffeurs. Die laatste groep kan tijdens de inwerklessen dus niet worden ingezet op de reguliere buslijnen.

Inzet chauffeurs

Een andere reden voor de rituitval is, volgens EBS, dat de inzet van buschauffeurs de afgelopen tijd is afgenomen. Het gaat hierbij om chauffeurs die zich de afgelopen tijd al extra hadden ingezet om de dienstregeling op pijl te houden. Tot slot heeft de inhuurpartij moeite om het rooster voor de diensten te dichten, concludeert EBS.

De Vervoerregio verwacht de cijfers over de maand juni volgende week te kunnen delen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl