INCLUSIE EN VEILIGHEID

Vervoerregio Amsterdam investeert ruim 110 miljoen euro in verbeteringen ov

Amsterdam
De Vervoerregio Amsterdam gaat in drie jaar tijd in totaal 111 miljoen euro steken in de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Foto: Simlinger / Shutterstock

Vervoerregio Amsterdam investeert de komende drie jaar 111 miljoen euro in de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Het geld wordt onder meer geïnvesteerd in liften, metro’s en veiligheid, waardoor het voor reizigers gemakkelijker en aangenamer moet worden om met het openbaar vervoer te reizen.

Het geld is afkomstig van de motie van ChristenUnie-leider Mirjam Bikker, die afgelopen september is aangenomen. Voor de komende drie jaar stelt de overheid jaarlijks 300 miljoen euro ter beschikking aan alle vervoerregio’s. Daarvan gaat 85 miljoen euro naar Vervoerregio Amsterdam, wat neerkomt op 255 miljoen euro uitgesmeerd over drie jaar.

Het grootste gedeelte van de jaarlijkse 85 miljoen euro die Vervoerregio Amsterdam krijgt, zo’n 48 miljoen euro, wordt gebruikt om de prijzen van de kaartjes gelijk te houden. De overige 37 miljoen euro wordt geïnvesteerd in onder andere liften, metro’s, toegankelijkheid, veiligheid en het tegengaan van personeelstekort.

Inclusie en veiligheid

Van dat potje wordt 17,5 miljoen euro besteedt aan ‘inclusie en veiligheid’. 10 miljoen daarvan gaat naar het versneld toegankelijker maken van honderden haltes. De Vervoerregio betaalt 95 procent van de kosten, de gemeente waar de halte ligt betaalt de resterende 5 procent. Daarnaast worden van het geld extra rolstoelplanken aangeschaft voor de trams.

Zes miljoen euro uit het potje ‘inclusie en veiligheid’ gaat naar het actieplan liften en roltrappen. Dit om liften sneller te kunnen vervangen als ze niet meer goed werken en om extra reserveonderdelen aan te schaffen, “zodat liften en roltrappen sneller gerepareerd worden en daardoor minder uit de roulatie zijn”, aldus de Vervoerregio.

WhatsApp-nummer

Verder wordt er onderzocht of er een WhatsApp-nummer moet komen dat reizigers kunnen bereiken wanneer ze zich onveilig voelen, zoals NS dat heeft. “We kijken naar de beste manier van communiceren en optreden bij meldingen via het nummer”, zegt de Vervoerregio daarover.

Een slordige 30,5 miljoen euro gaat naar maatregelen die zichzelf, volgens de Vervoerregio, weer terugverdienen. Zo worden er met het geld drie extra metrostellen aangeschaft zonder lening. “Bij het kopen van voertuigen zoals bussen, trams en metro’s, sluit de Vervoerregio gewoonlijk een lening af. Door de metro’s zonder lening aan te schaffen bespaart de Vervoerregio 18 miljoen euro aan rentekosten”, legt de Vervoerregio uit.

De 18 miljoen euro wordt daarna opnieuw geïnvesteerd in het verbeteren van ov en voorkomen van verschraling. “De extra metro’s zijn goed voor de vele reizigers in de regio die met de metro reizen.” Een deel van het geld wordt ook gebruikt om de techniek waarmee het ov voorrang krijgt bij verkeerslichten te vervangen. Volgens de Vervoerregio is de nieuwe techniek “sneller, slimmer en goedkoper in het onderhoud”.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl