Provincie Overijssel

Miljoenentekort treindienst van Hengelo naar Bielefeld ‘mede door succes Deutschlandticket’

Eurobahn
Een trein van Eurobahn op het spoor in Overijssel nabij Oldenzaal. Foto: Hans Engbers / Shutterstock

De provincie Overijssel moet miljoenen extra betalen voor de treinverbinding tussen Hengelo en het Duitse Bielefeld. Het gaat om een bedrag van 7,5 miljoen euro dat moet worden opgehoest om de verbinding overeind te houden. Oorzaken van het tekort zijn de vele treinuitval, tegenvallende reizigersaantallen, energie- en personeelskosten, maar ook dat veel passagiers reizen met het goedkope Deutschlandticket.

Het Deutschlandticket, waarmee in het Duitse regio-ov voor 49 euro per maand kan worden gereisd, is weliswaar een doorslaand succes, maar brengt door de voordelige prijs ook minder geld in het laatje, formuleert een woordvoerder van de provincie Overijssel tegenover RTV Oost.

Al sinds Eurobahn de lijn exploiteert – maar vooral na de ingebruikname van de FLIRT-treinen in 2018 – zijn er veel problemen geweest met de verbinding. Zo viel er in het recente verleden tot 40 procent van de treinen uit tussen Hengelo en Bielefeld.

De Wiehengebirgsbahn, zoals de lijn tussen Hengelo – Bad Bentheim – Rheine – Osnabrück en Bielefeld officieel heet, is nog tot eind 2032 in handen van de Duitse vervoerder Eurobahn. Dagelijks reizen er zo’n 400 tot 500 mensen de grens over met de trein.

Naast de verbinding tussen Venlo en Bieleveld, rijdt Eurobahn ook van Venlo naar het Duitse Hamm (Noordrijn-Westfalen) en vice versa. De concessie van Eurobahn voor de lijn met de Noord-Limburgse stad ging eind 2009 in en loopt nog volgend jaar december.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl