NS en DB hopen met nieuwe ICE’s op minder storingen tussen Amsterdam en Frankfurt
De Duitse vervoerder Deutsche Bahn (DB) en NS hebben zaterdag nieuwe ICE-treinen tussen in gebruik genomen. De nieuwe treinen die rijden tussen Amsterdam en Frankfurt moeten minder storingsgevoelig zijn, vooral op warme dagen. Volgens NS zijn de nieuwe treinen in technisch opzicht en qua comfort “sterk verbeterd” ten opzichte van de oudere ICE’s.
NS zegt in een verklaring op de website “enorm te hebben uitgekeken” naar de nieuwe ICE neo3, zoals de trein voluit heet. De voorgangers van ICE waren twintig jaar in sinds en vertoonden steeds vaker kuren, zoals storingen op uitzonderlijk warme dagen. DB en NS hopen dat dit met de nieuwe treinvloot niet meer voorkomt.
De ICE rijdt zeven keer per dag vanaf Amsterdam Centraal, via Utrecht en Arnhem, naar Keulen en Frankfurt. In het nieuwe ontwerp van de treinen is er meer plek voor de bagage van reizigers. Ook zijn alle stoelen uitgerust met een tablethouder en een stopcontact.
Toegankelijker
Mensen met een beperking kunnen volgens NS gemakkelijker reizen door toevoegingen, zoals een rolstoellift. De speciale ramen in de nieuwe ICE’s houden fel zonlicht tegen, zonder dat het signaal van mobiele telefoons stoort. Dat was in de vorige treinen van ICE soms nog een heikel punt.
De ICE-treinen hebben 439 zitplaatsen waarvan 340 in de tweede klas en 99 in de eerste klas. NS meldt tot slot dat er de afgelopen tijd 54 machinisten en 82 treinmanagers van NS zijn opgeleid in Keulen om met de nieuwe treinen te werken. Dat opleidingstraject gebeurde in samenwerking met DB.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?