Opvolger ov-chipkaart

Aan elke nieuwe ov-pas hangt een betaalrekening van Bunq: hoe zit dat?

Tram met Bunq-reclame in Den Haag. Foto: ANP / JURRIAAN BROBBEL

De nieuwe ov-pas van OVpay wordt uitgegeven door Bunq en is gekoppeld aan een betaalrekening bij de onlinebank. Daarmee beheert Bunq straks het geld dat nodig is voor bijvoorbeeld reizen op saldo. Hoe zit dat precies en waarom is voor deze constructie gekozen?

Translink, het bedrijf achter de ov-pas en de ov-chipkaart, voert de nieuwe pas de komende tijd gefaseerd in. Zo loopt op dit moment een proef met de ov-pas in Almere. Keolis test daar de pas in zijn allGo-bussen. Uit de privacyvoorwaarden bij die pilot blijkt dat de pas gekoppeld is aan een betaalrekening bij Bunq, die automatisch wordt aangemaakt bij het aanvragen van een ov-pas. Ook is de neobank eigenaar van de ov-passen, staat in dat document.

Eigendom

Dat is een andere aanpak dan bij de huidige ov-chipkaart, die niet door een bank wordt uitgegeven. De woordvoerder van Translink laat desgevraagd weten dat de ov-passen inderdaad “formeel” eigendom zijn van Bunq. “Translink heeft met Bunq afspraken gemaakt over de werking van de ov-pas. Elke kaart heeft een, niet voor de reiziger zichtbaar, uniek bankrekeningnummer om saldo te kunnen laden op de OV-pas en uit dat saldo te kunnen betalen voor de ritten.”

De keuze voor Bunq is tot stand gekomen na gesprekken met meerdere banken, ook internationaal. “Uiteindelijk is een keuze gemaakt op basis van kosten en meest passend bij het nieuwe financiële proces waarop transacties met de ov-pas worden verrekend”, zegt de woordvoerder van Translink. “De combinatie Mastercard – Bunq bleek de meest geschikte voor de ov-pas, zowel door de innovatieve kracht als de flexibiliteit.”

Saldo

Net als bij de bestaande ov-chipkaart moet saldo op de ov-pas staan voordat gebruikers ermee kunnen reizen. “Dit geld wordt gedeeltelijk bij Bunq aangehouden en gedeeltelijk bij een stichting”, zegt de woordvoerder van Translink. “Dat is veilig”, zo verzekert hij verder.

Verder is het volgens de woordvoerder niet zo dat de baten allemaal bij Bunq terechtkomen. De bank kan dus niet gaan beleggen met het geld uit het ov-systeem. “Eventueel overtollig geld in het systeem wordt doorgestort naar een stichting en wordt altijd ten gunste van de reiziger ingezet, net zoals dat nu bij de ov-chipkaart al het geval is”, zegt hij.

De nieuwe ov-pas geldt als vervanger van de ov-chipkaart, waarvan er op dit moment 14 miljoen in gebruik zijn. Hoeveel daarvan straks ook gebruik zullen maken van de nieuwe ov-pas is echter moeilijk te voorspellen, zegt de Translink-woordvoerder. “Een deel van de reizigers betaalt nu met zijn of haar pinpas en zal dat blijven doen”, zegt hij. Wel zullen volgens de woordvoerder bijvoorbeeld alle NS-abonnementhouders straks moeten overstappen. Dat zijn er ruim twee miljoen, blijkt uit cijfers van NS.

Onder vuur

Bunq lag de afgelopen tijd volgens berichtgeving door NOS en NRC onder vuur vanwege beschuldigingen van gebrekkige klantenservice en tekortschietende beveiliging. Desgevraagd laat Translink weten dat de klantenservice voor de ov-pas niet via Bunq of Mastercard loopt, maar wordt verzorgd door OVpay en de ov-bedrijven.

Ook het “identity management” wordt door Translink uitgevoerd om transacties te kunnen verrekenen met vervoerders. De woordvoerder benadrukt verder “dat Bunq in bezit is van een bankvergunning (en daarmee voldoet aan alle wettelijke eisen) en dat DNB toezicht houdt, net als op alle Nederlandse banken.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group