TREINHUB SCHIPHOL

Rover vraagt Europa en Schiphol in manifest om meer treinen en minder vliegen

Manifest Rover
Een groot deel van de vliegpassagiers op Schiphol zou ook per trein kunnen reizen als het aanbod goed is, stelt Rover in een manifest dat dinsdag werd aangeboden aan Khadija Arib. Foto: Rover

Reizigersvereniging Rover bepleit dat veel korte vliegreizen ook per trein kunnen worden afgelegd. Daardoor zouden er minder vliegtuigen vanaf Schiphol hoeven op te stijgen, maar moet er wel flink worden geïnvesteerd in grensoverschrijdend treinverkeer. Met die boodschap heeft Rover een manifest overhandigd aan de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS).

Volgens Rover reist tien procent van de vliegreizigers op Schiphol – overstappers niet meegerekend – binnen Europa. Rover-directeur Freek Bos zegt veel mogelijkheden te zien om grensoverschrijdend treinvervoer als aantrekkelijk alternatief voor het vliegtuig in te zetten.

Rover heeft de plannen om grensoverschrijdend treinverkeer te stimuleren verwerkt in het manifest ‘Meer trein en minder vliegen’, dat dinsdag werd overhandigd aan oud-Kamervoorzitter Khadija Arib, nu voorzitter van de MRS. De MRS gaf als reactie dat ze het manifest steunen en zei werk te gaan maken van de inzet voor meer treinen en minder vliegtuigen.

Im het manifest van Rover staan verregaande plannen voor meer Europese integratie van de treinbranche. Zo zou er minstens twee keer per uur een internationale trein moeten vertrekken. In plaats van dat Schiphol als luchthaven blijft groeien, kan er volgens Rover beter een nieuw Europees treinstation worden geopend op Schiphol.

‘Trein heeft achterstand op luchtvaart’

De reizigersvereniging heeft er bewust voor gekozen om het manifest vlak voor de Europese Verkiezingen aan te bieden. “Het manifest bevat een oproep aan de Nederlandse kandidaten voor het Europees Parlement”, zegt Rover.

Rover meent dat de spoorsector binnen Europa een enorme achterstand op de luchtvaart heeft opgelopen. Dat ziet de reizigersvereniging alleen al terug in het gemak van boeken van vliegvakanties, terwijl het reserveren van grensoverschrijdende treinen in de praktijk een stuk ingewikkelder is.

Ook een “wirwar van nationale regels en de machtige positie van enkele grote spoorvervoerders zorgen dat de internationale trein nog altijd geen serieus alternatief is voor het vliegtuig”, aldus Rover. “Dit vraagt de komende jaren ook veel inzet van Europa”.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl