EUROPESE SPOORINTEGRATIE

Volt presenteert plan voor goedkopere treintickets en integratie EU-spoorbeleid

Treintickets
De politieke partij Volt wil actie voor beter internationaal treinverkeer. Beeld ter illustratie. Foto: Wolf-photography / Shutterstock

De politieke partij Volt heeft een initiatiefnota gepresenteerd over internationaal treinreizen. In de nota staan voorstellen om grensoverschrijdend treinverkeer van en naar Nederland te verbeteren. De partij pleit voor meer concurrentie op het spoor, centrale Europese coördinatie en goedkopere treintickets door vliegen extra te belasten.

In de initiatiefnota ‘Alle Seinen op Groen’ zet Volt stevig in op de positie van de trein op het spoor. Zo wil Volt dat er meer concurrentie op het Europese spoor wordt toegelaten. De partij stelt dat de prijs van een treinticket omlaag kan als de reiziger de keuze heeft uit meer aanbieders op het spoor.

Volt zegt het voor nieuwe aanbieders makkelijker te willen maken om toe te treden binnen een spoorconcessie. Als een treinaanbieder is toegetreden, moet deze een concessie van vijf tot tien jaar krijgen, luidt het advies van de pan-Europese partij, die dit jaar meedoet aan de Europese Verkiezingen.

Europees spoorbeheer

Ook wil Volt een Europese organisatie voor spoorbeheer. Een speciale organisatie moet in de plannen van de partij de knelpunten in kaart brengen en spoorinvesteringen gaan coördineren. Internationaal treinverkeer krijgt daarbij prioriteit.

Binnen een organisatie van Europees spoorbeheer ziet Volt ook een rol weggelegd voor de gezamenlijke inkoop van treinen en materieel. “Daardoor kunnen spoorovergangen makkelijker en sneller gaan”, aldus Volt. De partij pleit verder voor het stichten van één fysieke locatie voor het keuren van al het Europese treinmaterieel.

(Tekst gaat verder onder de foto)

EU
Volt pleit in een initiatiefnota voor verregaande samenwerking tussen spoorbedrijven op Europees niveau.

Vliegen zwaar(der) belasten

De plannen van Volt zijn slecht nieuws voor vliegfanaten. Vliegen moet volgens de partij veel duurder worden. “De prijs van een treinreis is vaak duurder dan dezelfde reis met het vliegtuig”, concludeert Volt. Het verhogen van de kerosineprijs zorgt ervoor dat vliegmaatschappijen de “eerlijke prijs” voor een vliegticket gaan vragen, stelt de partij.

Bovenop de extra kerosinebelasting wil Volt dat de douanekosten voor internationale en treinen gelijk wordt getrokken. Volt pleit voor een “geharmoniseerde tolheffing, zodat de prijs voor treintickets transparant is”.

Investeren

Geen enkele Nederlandse politieke partij heeft zulke verregaande Europese integratieplannen voor de trein als Volt. De meeste partijen zijn het wel met Volt eens dat er meer moet worden geïnvesteerd in beter grensoverschrijdend treinverkeer van en naar Nederland.

De PVV, de grootste partij tijdens de landelijke verkiezingen, is het met Volt eens dat treintickets goedkoper moeten, maar dat geldt wat de PVV betreft ‘ook voor de benzineprijs aan de pomp en de prijs van een vliegticket’.

Over Europees treinverkeer zei Kamerlid Barry Madlener van de PVV vlak voor de verkiezingen: “We kunnen het wel hebben over het uitbreiden van het treinverkeer naar Brussel of Berlijn, maar laten we eerst eens de veiligheid in eigen land voorop stellen.”

Sociaal Klimaatfonds

GroenLinks-PvdA, de tweede grootste partij van het land, is het met Volt eens dat belastingvoordelen voor de luchtvaart moeten verdwijnen. De combinatiepartij rept zelf niet over verregaande Europese integratie van het spoor, maar is wel voorstander van nauwere samenwerking tussen EU-landen.

De partij van Frans Timmermans denkt dat treintickets goedkoper worden met behulp van het Sociaal Klimaatfonds. Dat fonds wordt opgericht voor de periode van 2025 tot 2032 om de sociale gevolgen van emissiehandel in de sectoren van ondermeer wegvervoer aan te pakken.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Frans Timmermans
GroenLinks-PvdA ziet nauwere samenwerking op het spoor tussen EU-landen wel zitten.

Multimodaal reizen

De VVD, sinds de laatste verkiezingen de derde partij van het land, wil internationaal treinreizen vooral aantrekkelijker maken als een alternatief voor vliegen. Dat kan volgens de liberalen door een betere aansluiting van nationale spoornetwerken en het mogelijk maken van multimodaal reizen met één ticket.

Specifieke plannen om treinreizen in Europa goedkoper te maken heeft VVD niet opgenomen in een programma. Wel schrijft de partij op haar website dat de VVD vooral wil inzetten op de beschikbaarheid van treinen en een hogere frequentie van spoorvervoer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl