TE VEEL ZIEKTEVERZUIM

GVB moet reiziger beter bedienen, concludeert vervoerder in jaarverslag

GVB
De Amsterdamse vervoerder GVB concludeert in haar jaarverslag over 2023, dat er nog veel valt te verbeteren. Foto: Markus Mainka / Shutterstock

GVB moet stappen zetten om de reizigers in de regio Amsterdam beter te bedienen. In het jaarverslag over 2023 concludeert de stadsvervoerder dat ze daar steken heeft laten vallen. Door personeelstekorten, verzuim en uitval van materieel, kon GVB nog te vaak niet volgens dienstregeling rijden. Voor het eerst sinds 2020 schreef de vervoerder rode cijfers. Het aantal reizigers nam wel toe met name dankzij het toerisme.

Desondanks bleef de klanttevredenheid in 2023 nagenoeg gelijk aan 2022. Omdat de Amsterdamse vervoerder te maken had met allerlei onzekerheden, waaronder personeelstekort en economische ontwikkelingen, kijkt GVB “met trots” terug op het afgelopen jaar.

“Geopolitieke en economische ontwikkelingen gecombineerd met hoge inflatie dreven de prijzen van energie en materieel op. Ook schaarste op de arbeidsmarkt en het stoppen van post-coronasteun van de rijksoverheid hadden hun weerslag op onze organisatie”, schrijft GVB in haar jaarverslag.

Voor het eerst sinds coronajaar 2020 boekte GVB verlies. Het gaat om een negatief resultaat na belastingen van 200.000, tegen een positief resultaat van 1 miljoen euro een jaar eerder. In 2020 ging nog een verlies van 2,4 miljoen euro de boeken in. GVB meldt in het jaarverslag dat 2023 in financiële zin beter is verlopen dan voorzien. “We mogen niet ontevreden zijn over wat we hebben bereikt.”

Toename reizigers, afname veiligheid

GVB zag wel een toename van het aantal reizigers in 2023: 816.000 tegenover 707.000 een jaar eerder. Volgens de vervoerder wordt het ov nog steeds minder gebruikt doordat mensen meer hybride zijn gaan werken. “Maar andere reizigersgroepen, zoals toeristen en dagjesmensen, compenseren dit flink”, aldus GVB.

64 procent van de reizigers zegt tevreden te zijn met het Amsterdamse stadsvervoer. Wel nam het sociale veiligheidsgevoel onder reizigers af. In 2022 werd dat nog beoordeeld met een 6,5, inmiddels is dat getal gedaald naar 5,9.

Het aantal aanrijdingen daalde wel licht. In 2023 waren er 761 aanvaringen, tegenover 790 in 2022.

“Veel te hoog” verzuim

GVB zegt dat er het afgelopen jaar een “veel te hoog” ziekteverzuim was binnen het bedrijf. “We hebben op diverse vlakken actie ondernomen, onder meer met een gerichte preventieaanpak en -training”, meldt het bedrijf.

Ook zegt GVB dat er meer aandacht wordt besteed aan de rol die het management speelt bij verzuim en de terugkeer naar de werkvloer. GVB heeft een aantal “gerichte maatregelen” doorgevoerd, zoals het verruimen van de hersteltijden voor chauffeurs.

Het bedrijf heeft daarnaast, naar eigen zeggen, de roosters voor werknemers verbeterd. “Bij een aantal afdelingen heeft dit tot een daling van verzuim geleid, maar nog niet bij alle afdelingen”, concludeert GVB.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl