Zwartboek

Rover meldt stortvloed aan klachten over nieuwe samenreiskorting: ‘Klanten trein uitgejaagd’

NS-toegangspoortjes. Foto: Shutterstock, Marcel van den Bos

Reizigersorganisatie Rover heeft in de afgelopen twee weken “een stortvloed” (120) aan klachten ontvangen over de nieuwe regels voor samenreiskorting van de NS. Reizigers klagen onder meer over “administratieve rompslomp, gebrek aan flexibiliteit en extra kosten”.

Wie samen met iemand reist die een NS-abonnement heeft, kan buiten de spits 40 procent korting krijgen. Voorheen kon de samenreiskorting op iedere (anonieme) ov-chipkaart worden geladen, maar dit heeft de NS veranderd. Nu moet de abonnementhouder een online code delen met de medereiziger, die daarmee een e-ticket koopt of de korting activeert binnen een NS-abonnement.

Rover meldt dat reizigers de nieuwe regels onduidelijk en ingewikkeld vinden. De belangenbehartiger heeft de klachten samengevat en aangeboden aan de NS. “Bij de uitleg hoe de samenreiskorting werkt ben ik al afgehaakt, de drempel is voor mij te hoog en te ingewikkeld. Ik had zoiets van ‘laat maar’”, zegt een reiziger in het zwartboek.

Sommige reizigers kunnen geen gebruik meer maken van de korting omdat zij geen mobiel hebben en geen e-ticket kunnen printen. Ook melden reizigers technische problemen in de NS-app.

In de bloemlezing van Rover zegt een NS-klant dat de spoorvervoerder “er alles aan lijkt te willen doen zijn klanten uit de trein te jagen”. De voorgestelde aanpak is “absurd en dermate onpraktisch, dat je dagen van tevoren aan de slag moet om e.e.a. tijdig te hebben geregeld. Wanneer je de nu voorgestelde aanpak voorstelt aan ouderen zonder internetervaring wordt reizen voor hen onmogelijk of ongewenst duurder.”

Vervelende situaties

De aanpassing moet minder vervelende situaties opleveren. Volgens de treinvervoerder kwam het regelmatig voor dat het voor reizigers die met korting reisden onduidelijk was met wie ze meereisden. In het zwartboek toont een andere reiziger daar begrip voor, “maar dat mensen ‘naar een servicebalie’ moeten gaan als de code niet op een andere manier gedeeld kan worden is je reinste belachelijkheid”. Rover wijst er daarbij op dat servicebalies maar op 12 van de 399 stations beschikbaar zijn.

Bovendien klagen reizigers dat zij door de nieuwe NS-regels op kosten worden gejaagd. Om iemand met korting te laten meereizen, moet diegene voortaan voor 10 euro een Flex-basis abonnement aanschaffen. Het enige alternatief, een e-ticket, kent de nodige beperkingen: zo moet de reis vooraf worden vastgelegd en kan bij een verstoring niet worden uitgeweken. Bovendien mogen meereizenden met een e-ticket zich niet tijdens spitsuren in de trein bevinden.

Auto aantrekkelijker

“De samenreiskorting was een prachtig product, een goede gelegenheid om een bekende kennis te laten maken met de trein of samen op pad te gaan”, vindt Rover-directeur Freek Bos. “Nu zien we dat reizigers tegen zulke hoge drempels oplopen dat het voor een reis met meerdere personen al snel aantrekkelijk wordt om voor de auto te kiezen.” Rover vindt dat NS beter had kunnen handhaven op de regel dat samenreizenden op hetzelfde station moeten instappen in plaats van het samenreizen fors minder aantrekkelijk te maken.

De nieuwe samenreiskorting is sinds 19 februari beschikbaar. Sinds dinsdag is het niet meer mogelijk om de oude manier te gebruiken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group