Aanbesteding

Gelderland zet trein- en busvervoer Achterhoek-Rivierenland in de markt

Station Arnhem. Shutterstock, Frans Blok

De aanbesteding voor het openbaar vervoer in het vervoersgebied Achterhoek-Rivierenland is gestart. De komende twaalf weken kunnen vervoersaanbieders zich inschrijven om het trein- en busvervoer in de regio te exploiteren. De nieuwe vervoerder wordt naar verwachting in september 2024 bekendgemaakt, zo laat de provincie weten op haar website.

De contractperiode bedraagt tien jaar, met een optie om voor zeven jaar te verlengen. De partij die straks het spoor in de vervoerregio Achterhoek-Rivierenland in handen krijgt, krijgt de verantwoordelijkheid over de vier treindiensten Arnhem-Winterswijk, Arnhem-Tiel, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Apeldoorn. De vervoerder zal ook de RegioExpres, een extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem, exploiteren. Die verbinding is nu nog in handen van Breng.

Toiletten en aandacht voor platteland

Volgens de provincie Gelderland is de al bestaande dienstregeling het uitgangspunt voor de aanbesteding. Daar horen ook bepaalde ‘eisen’ bij, zoals opgesteld in het Programma van Eisen. Zo moeten alle treinen die gaan rijden op de trajecten voorzien van toiletten. Anders moeten er toiletten in de treinen worden ingebouwd voordat ze het spoor op mogen in de regio Achterhoek-Rivierenland. In het eisenpakket is ook vastgelegd dat er aandacht moet zijn voor een goede bereikbaarheid met het platteland. Sinds de BoerBurgerBeweging (BBB) de grootste partij is in Gelderland wordt hier extra op gedicteerd.

Minimum aantal busritten

Voor het uitbaten van het busvervoer moet een nieuwe vervoerder zich ook houden aan de vastgestelde spelregels uit het Programma van Eisen. Zo is het minimum aantal ritten al op voorhand vastgelegd, maar is er ruimte om meer busritten aan te bieden. De buurtbussen vallen ook binnen de aanbesteding voor het busvervoer. Omdat de vaste lijndiensten niet overal meer kunnen rijden, krijgt de vervoerder de mogelijkheid om ook alternatief busvervoer aan te bieden, zoals een belbus, aldus de provincie Gelderland. De bussen en de treinen moeten goed op elkaar aansluiten. “Hierop beoordelen we de aanbiedingen”, benadrukt de provincie op haar website.

De treinen, bussen en buurtbussen gaan rijden onder het merk RRReis, dat is het gezamenlijke vervoersmerk van de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland. Klaas Ruitenberg (SGP), gedeputeerde verkeer en openbaar vervoer van de provincie Gelderland, zegt een goede aanbieding van de vervoerders te verwachten. “We zetten ons in om een goed aanbod voor de reizigers te krijgen. Tegelijkertijd is de uitvraag ook realistisch voor het beschikbare budget”, aldus de gedeputeerde over de aanbesteding.

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl