Stikstofruimte

Provincie Gelderland overweegt uitkoopscenario bij plannen voor spoorlijn

Provinciehuis Gelderland
Foto: Provinciehuis Gelderland Ziko

De provincie Gelderland overweegt bedrijven uit te kopen om het spoor tussen Arnhem en Doetinchem te kunnen verdubbelen. Bij de bouw wordt naar verwachting zoveel stikstof uitgestoot dat het boven de vastgestelde waarden uitkomt. Een andere optie is een schonere brandstof te gebruiken dan diesel.

Gelderland wil de RegioExpres snel gaan bouwen. De komende weken kunnen omwonenden hun visie geven op de plannen die nu bekend zijn. De RegioExpres is een extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem die na Doetinchem als sprinter verder rijdt naar Winterswijk. De trein kan alleen gaan rijden als er een tweede spoor bijkomt op het traject.

Het aanvoeren van materialen levert veel extra stikstofuitstoot op, meldt de provincie. Daarom kan er op gebruikte frituurolie gereden worden of er kan voor worden gekozen om bedrijven in de buurt die veel stikstof uitstoten uit te kopen. Het kan ook zijn dat de provincie bewoners of bedrijven uitkoopt of onteigent als die ruimte nodig is om het spoor neer te kunnen leggen.

Volgens Gelderland gaan de treinen minder geluid maken dan nu, omdat tijdens de werkzaamheden spoordempers worden neergelegd. Het trillen blijft ook binnen de wettelijke grenzen met de nieuwe intercity.

De kosten van 150 miljoen euro worden met het Rijk gedeeld.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer

Bron: ANP

2 reacties op “Provincie Gelderland overweegt uitkoopscenario bij plannen voor spoorlijn”

Pat Rick|18.12.23|09:43

@Rick: Je hebt gelijk, maar de Hoge Raad kijkt nu fundamentalistisch naar stikstof. Met modellen waarvan de makers zelf zeggen dat je dit niet zo mag gebruiken. Dit komt omdat de Hoge Raad zelf niet de kennis heeft om (deze) wetenschap te doorgronden maar wel juridische uitspraken doet. En dan gedwongen door activistische partijen kijken naar stikstof van het project en niet breder. Dat de natuur daar slachtoffer van is, is ondergeschikt (maar milieubeweging gooit wel vaker zijn eigen ruiten in)

Rick|14.12.23|10:02

Inplaats van dat er alleen gekeken word naar de directe uitstoot van de aanleg van het extra spoor. Zou er ook gekeken moeten worden naar de bespaarde uitstoot zodra de extra spoorlijn er is. Hetzelfde geld voor de aansluiting van de A15 op de A 12. Achter sommige projecten moet wat meer druk gezet worden en niet zo moeilijk worden gedaan als het duidelijk is dat het een verbetering is voor iedereen.