Raad van State

Nijmegen kan door met ontwikkelen stationsgebied

Station Nijmegen.
Foto: station Nijmegen. Foto ter illustratie. Wut_Moppie

Nijmegen hoeft de plannen voor de ontwikkeling van de westkant van het stationsgebied niet aan te passen aan mensen met een visuele beperking of een oogaandoening. De Oogvereniging Nederland, die allerlei aanpassingen wilde, heeft een zaak tegen de gemeente bij de Raad van State woensdag verloren.

De Raad van State stelt dat met de Oogvereniging diverse keren overleg is gevoerd. Bovendien verhindert het bestemmingsplan niet dat er een “veilige, toegankelijke en goed bereikbare inrichting van de stationsomgeving komt voor mensen met een visuele beperking”. Er is ruimte voor de aanleg van een hellingbaan, al komt die wellicht niet precies op de plek die de Oogvereniging wilde. “Het hanteren van duidelijke zichtlijnen en looplijnen is een van de ambities bij de ontwikkeling van de stationsomgeving”, aldus de hoogste bestuursrechter. Het is zelfs beleid in Nijmegen om de voetganger op één te zetten bij het toegankelijk maken van de stad.

Een Nijmegenaar die ook bezwaar maakte tegen de plannen woont zo ver van de toekomstige westelijke ingang van Nijmegen CS af dat de plannen geen gevolgen zullen hebben voor zijn woning, aldus de hoogste bestuursrechter.

Voorzieningen

Het centraal station in Nijmegen is nu niet rechtstreeks bereikbaar vanaf de westelijke zijde van de sporen. De gemeente wil daar een nieuwe hoofdingang voor Nijmegen CS bouwen, met fietsenstalling, een voorplein met horeca, taxivoorzieningen, parkeerplaatsen voor mindervaliden en openbaar groen. Aangezien het westelijke stadsdeel lager ligt dan het centraal station komen er liften en trappen om de perrons te bereiken. De Oogvereniging vindt dat onveilig en wilde een gelijkvloers voetpad met een “comfortabele hellingbaan”. Bij de plannen zou een ervaringsdeskundige betrokken moeten worden, aldus de vereniging.

De vernieuwing van het Nijmeegse stationsgebied, waar de bereikbaarheid van centraal station deel van uitmaakt, gaat honderden miljoenen euro’s kosten. De bouw moet in 2030 klaar zijn.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Merijn van Merrienboer

Bron: ANP