Afvalvrije stations

StationsHuiskamer en Kiosk van NS aangesloten bij To Good To Go-app

Kiosk station Den Bosch.
Foto: Een Kiosk op station Den Bosch. Foto ter illustratie. T.W. van Urk

Na onder meer hotels, supermarkten en bakkers zijn sinds deze week ook de StationsHuiskamer en Kiosk van de NS te vinden in de app Too Good To Go, bedoeld om voedselverspilling tegen te gaan. Volgens de NS zet de spoorvervoerder daarmee een nieuwe stap op weg naar afvalvrije stations.

In de Too Good To Go-app worden pakketten met eten en drinken aangeboden die bijna over datum zijn, maar nog wel goed te consumeren. Supermarkten bieden er bijvoorbeeld zuivel, groenten, fruit en vlees aan die de houdbaarheidsdatum naderen en bij hotels kunnen gebruikers overgebleven ontbijtproducten kopen tegen een gereduceerd tarief. Wat er precies in de pakketten zit, weten gebruikers van tevoren niet.

In de pakketten van de StationsHuiskamer en Kiosk zijn straks onder andere fruit, drankjes en hartige en zoete snacks te vinden, meldt de NS. Too Good To Go spreekt van een win-win-winsituatie. “Elke maaltijd die op ons platform wordt aangeboden, ondersteunt onze partners zoals de NS, heeft een positieve impact op het milieu en helpt mensen voedsel te redden tegen een betaalbare prijs – ook onderweg”, zegt Geertje Zeegers, manager van de Nederlandse tak van het bedrijf.

Direct eten

In Nederland gebruiken zo’n 4 miljoen mensen de app van Too Good To Go. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) concludeerde eerder dit jaar na een steekproef dat de meeste pakketten die via de app worden aangeboden voldoen aan de voedselveiligheidseisen. Wel moeten deelnemende bedrijven vaker expliciet benoemen dat klanten de bederfelijke producten in de pakketten direct moeten consumeren, aldus de NVWA. Ook waarschuwde de voedselwaakhond enkele aanbieders die de producten niet op de juiste temperatuur bewaarden.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer/ANP