Zorgen Fietsersbond

Megafietsenstalling naast Den Haag CS ruim een jaar dicht

Fietsenstalling Den Haag Centraal
De megafietsenstalling naast Den Haag Centraal Station werd in 2020 geopend, maar moet vanaf oktober alweer ruim een jaar dicht. ANP REMKO DE WAAL

Reizigers die gewend zijn hun fiets in de megafietsenstalling onder het Koningin Julianaplein bij treinstation Den Haag Centraal te parkeren, moeten vanaf 1 oktober op zoek naar een nieuwe plek. Vanwege de bouw van twee woontorens naast het station, moet de stalling in ieder geval tot eind volgend jaar dicht. De Fietsersbond vindt dat er onvoldoende gedaan wordt om de overlast voor fietsers te beperken.

De op één na grootste fietsenstalling van Nederland biedt ruimte aan ongeveer 8.000 tweewielers. In de zomer van 2020 ging de stalling naast Den Haag Centraal open. Nu gaan de deuren weer dicht tot in ieder geval december 2024, vanwege werkzaamheden boven de stalling, die zo’n 42 miljoen euro heeft gekost. Volgens de gemeente is er geen manier om de stalling tijdens de bouw veilig open te houden.

De Haagse afdeling van de Fietsersbond zegt ‘het verrassend en teleurstellend’ te vinden, dat niet op voorhand contact is gezocht om te bespreken wat nodig is in de periode dat de stalling volledig afgesloten is. “De Fietsersbond heeft medio juli contact gezocht met de gemeente om de overlast voor fietsers zo beperkt mogelijk te houden. Medio augustus ontvingen we een reactie op onze vragen en suggesties. We moeten helaas constateren dat het beleid van de gemeente Den Haag kortweg is dat er geen maatregelen nodig zijn, anders dan fietsers informeren.”

Voldoende ruimte

Fietsers kunnen vanaf 1 oktober onder meer terecht in de Fietsflat aan de Rijnsstraat of in de stalling aan de Anna van Buerenstraat. “Wat ons betreft moet er een bewaakte en ’s nachts afgesloten stalling zijn aan de kant van de binnenstad”, vervolgt de Fietsersbond. “Dat kan in de Fietsflat geregeld worden. Deze stalling wordt straks echter slechts van 7.00 tot 19.00 uur bewaakt en wordt buiten deze tijden niet afgesloten.”

Een woordvoerder van de gemeente Den Haag stelt echter dat de stalling aan de Anna van Buerenstraat dagelijks op bijna dezelfde tijden wordt bewaakt, als de stalling aan het Koningin Julianaplein. “We weten uit eigen cijfers dat daar per dag gemiddeld 2.500 fietsen staan, deze wordt dus niet maximaal gebruikt.” Tegelijkertijd erkent hij dat het krap wordt, als fietsers niet meer terecht kunnen in de ‘KJ-stalling’. “Daarom zijn we momenteel op zoek naar verschillende plekken rond het station, om extra fietsen neer te zetten. We onderzoeken of extra pop-up stallingen mogelijk zijn, of dat er extra parkeerplekken in de openbare ruimte gerealiseerd kunnen worden.”

Omleiding

Daarnaast is de Fietsersbond bezorgd over de geplande omleiding voor fietsers op de Bezuidenhoutseweg. “Het fietspad langs de Bezuidenhoutseweg wordt onderdeel van het bouwterrein en zal voor jaren worden afgesloten. Het fietspad door de Koekamp blijft wél open, maar is nu al te smal. Laat staan met de vele extra fietsers die straks ook deze route zullen moeten gaan nemen.”

Volgens een woordvoerder van de gemeente is nog onzeker of fietsers op de genoemde manier omgeleid worden. “Daar zijn we nog naar aan het kijken. We zoeken naar de meest geschikte oplossing om de veiligheid van kwetsbare weggebruikers als fietsers en voetgangers te garanderen, maar ook het ongemak zoveel mogelijk te beperken.”

Verder benadrukt hij dat de gemeente hetzelfde belang heeft als de Fietsersbond, namelijk het zo goed mogelijk regelen van alternatieve oplossingen voor de fietser. “We staan in die zin naast de Fietsersbond, maar we bouwen ook aan een nieuwe stadsentree in Den Haag. Dat zorgt weer voor een andere situatie. We zoeken de beste oplossing, maar we kunnen het ongemak niet geheel wegnemen.”

Schriftelijke vragen

Eind 2024 gaat een deel van de stalling weer open. Wanneer de megafietsenstalling weer volledig open gaat, is niet bekend. De Haagse Stadspartij heeft aangekondigd schriftelijke vragen te gaan stellen aan het college van burgemeester en wethouders over de bezwaren van de Fietsersbond.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Bron: VerkeersNet