Ov-staking in Duitsland legt ook internationaal treinverkeer plat
De internationale treinen van en naar Duitsland rijden maandag niet, omdat werknemers van het Duitse spoorbedrijf dan staken. Er rijden geen treinen tussen Amsterdam en Frankfurt, tussen Amsterdam en Basel en tussen Amsterdam en Berlijn. Ook de slaaptreinen richting Oostenrijk en Zwitserland rijden niet, laat de NS weten.
De laatste Nightjet-nachttrein die nog vanuit Nederland rijdt, gaat zaterdagavond weg. De eerstvolgende nachttrein vertrekt op dinsdagavond. De laatste arriverende Nightjet komt zondagochtend aan en de eerstvolgende nachttrein arriveert op woensdagochtend. NS neemt contact op met reizigers, om ze te laten weten hoe zij hun tickets kunnen annuleren of omboeken en hoe ze hun geld terug kunnen krijgen.
2,5 miljoen werknemers
De grote vakbonden Verdi en EVG hebben donderdag aangekondigd dat ze dan een landelijke staking willen houden. Medewerkers van Duitse trein-, tram- en busbedrijven, vliegvelden, wegbeheerders en havens willen daarom maandag de hele dag het werk neerleggen. Ze eisen een hoger salaris en betere arbeidsvoorwaarden. Â Verdi onderhandelt namens ongeveer 2,5 miljoen werknemers in de publieke sector en EVG doet dat voor circa 230.000 werknemers bij onder meer Deutsche Bahn (DB) en busbedrijven. Ook medewerkers van spoorbedrijf eurobahn, dat op Venlo en Hengelo rijdt, doen mee aan de protestactie.
Arriva exploiteert een treintraject dat vanuit Limburg de grens overgaat, tussen Heerlen en het Duitse Aken. Een woordvoerder van het bedrijf laat weten dat de âkans groot isâ dat deze verbinding maandag komt te vervallen als gevolg van de staking.
Staking niet gepast
DB laat donderdag in een reactie weten het niet gepast te vinden dat de bonden zo kort na het eerste loonbod gaan staken. Ook het verwachte effect van de staking staat volgens de vervoerder niet in verhouding tot het conflict. De onderhandelingen tussen DB en de vakbond begonnen vorige maand. Vorige week kwam het eerste bod op tafel. Daarin kwam spoorwegmaatschappij naar eigen zeggen tegemoet aan twee belangrijke eisen van EGV, te weten een minimum loon van 13 euro per uur en minder regionale verschillen in salarissen. Het eerstvolgende overleg staat voor eind april gepland. âNu staken en vervolgens vier weken niet onderhandelen, dat kunnen de bonden niet menenâ, aldus een gepikeerde personeelsdirecteur Martin Seiler.
Lees ook:
- Statement van 24 grote bedrijven: âTrein of online onder de 700 kmâ
- Eurostar-treinen vallen uit op Franse stakingsdagen volgende week
- Thalys sluit dramatische periode af, herstelt tot 6,5 miljoen reizigers in 2022
- Fusie Eurostar en Thalys: âCapaciteit op stations onze grootste uitdagingâ
- Gebrek aan ruimte Eurostar-terminals zorgt voor âgelimiteerd aantal passagiersâ