Amsterdam

Nieuwe pont tussen Sporenburg en het Zeeburgereiland officieel geopend

GVB exploiteert de nieuwe pont. Foto: Wikipedia/Erik Swierstra.

De nieuwe pont tussen Sporenburg en het Zeeburgereiland is afgelopen maandagochtend officieel geopend door onder andere de Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst (Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit). Omwonenden zijn blij met de komst van de nieuwe veerpont.

“We zijn gewoon onderdeel van Amsterdam, eindelijk, gewoon echt verbonden”, vertelt een opgewekte bewoner van Zeeburgereiland tegenover AT5. “Je moest de hele Amsterdamsebrug over fietsen, met heel veel wind en ellende, en nu ben je er zo. En je bent direct bij de stad. Ik ben heel erg blij.”

De pont vaart doordeweeks tussen 07.00 uur ’s ochtends en 19.00 uur ’s avonds tussen de Ertskade op Sporenburg en de Zuider IJdijk op het Zeeburgereiland. Iedere twintig minuten vertrekt er een pont per kant. Alleen voetgangers en fietsers mogen aan boord.

De gemeente verwacht momenteel dagelijks ongeveer 1.500 gebruikers te vervoeren. In de loop van de zeven jaar dat de pond gaat varen, zal het aantal reizigers naar verwachting toenemen. De gemeente verwacht uiteindelijk dagelijks 4.000 reizigers per dag te vervoeren.

Kritische opmerkingen

Hoewel er positieve geluiden over de komst van de nieuwe pont te horen zijn, zijn er ook een aantal kritische opmerkingen te horen. Vooral onder bewoners van Sporenburg, zo stelt AT5. Zij vrezen namelijk dat hun wijk minder veilig wordt, als straks duizenden reizigers per dag aanmeren. “Waar niemand nu oog voor heeft, is dat mensen straks door een straat gaan met vijftig uitritten en kruispunten en op een heel gevaarlijk, onoverzichtelijk kruispunt uitkomen”, zo vreest een Sporenburg-bewoner.

Tegen AT5 zegt Van der Horst dat bewoners van Sporenburg zich nergens zorgen over te maken. “Daar is echt heel goed rekening mee gehouden, in de zin van verkeersdrempels. Tegelijkertijd hebben we gezegd dat de punt tussen 07.00 uur ’s ochtends en 19.00 uur ’s avonds vaart, en dus niet in tot in de avond en de nacht. Ook mogen er geen scooters mee met de pont”, zo besluit de Amsterdamse wethouder.

Studenten

Een belangrijke reden voor de aanleg van de nieuwe pont-verbinding is de komst van Hogeschool Inholland in 2024, zo schreef OVPro eerder. De hogeschool op het Zeeburgereiland biedt plaats aan 6.000 studenten. “De pont zorgt samen met tram 26 en bus 37 voor een goede bereikbaarheid van het eilandā€¯, zei de gemeente Amsterdam daar vorige maand over.

De eerste vier weken dat de pont vaart, zullen begeleiders aanwezig zijn tijdens de spitsuren. Zij helpen reizigers met instappen en houden brommers en scooters van de pont af. Amsterdam gaat het gebruik van de pont nauwlettend in de gaten houden en onderzoekt daarbij voornamelijk de veiligheid. In de loop van de zeven jaar dat de pont vaart, wordt samen met betrokkenen bepaald of er een definitieve pontverbinding moet komen.

Lees ook:

U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.