Klachten van reizigers

Taken OV Ombudsman vanaf volgend jaar naar Geschillencommissie

OV Ombudsman naar Geschillencommissie
Foto ter illustratie. Wikimedia Commons / Syntus.nl

Reizigers die klachten hebben waar ze met het OV-bedrijf niet uitkomen, kunnen vanaf 1 januari 2023 terecht bij de Geschillencommissie. Het Klachtenloket Openbaar Vervoer van OV Ombudsman verplaatst vanaf dan naar de Geschillencommissie, die start met de taken die sinds 2008 organisatorisch ondergebracht waren bij reizigersvereniging Rover.  

De Geschillencommissie kent in meerdere sectoren een klachtenloket met als doel te informeren, adviseren, trends te analyseren en waar mogelijk te bemiddelen bij klachten. Dit moet mogelijke geschilprocedures voorkomen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deed in 2022 onderzoek naar de opties voor de versterking van de onafhankelijke positie van het tweedelijns klachtenloket. De Geschillencommissie scoorde daarin goed op positieve impact op de taakuitvoering en versterking van de onafhankelijkheid van het tweedelijns loket.

Bindende uitspraak

Met de overgang van het klachtenloket naar de Geschillencommissie is zowel de klacht- als geschiloplossing ondergebracht in één instituut. Mocht een klacht niet worden opgelost bij het Klachtenloket Openbaar Vervoer, dan kan een geschil op laagdrempelige wijze worden ingediend bij de Geschillencommissie Openbaar Vervoer. Deze commissie lost geschillen op door middel van een bindende uitspraak.

Rover blijft naar eigen zeggen graag op de hoogte van wat er speelt bij de reiziger. Reizigers die zich bij het klachtenloket Openbaar Vervoer hebben gemeld met een klacht, blijven daarnaast dan ook welkom om hun OV-ervaringen ook met Rover te delen. Hiermee houdt Rover de ontwikkelingen in de gaten om tijdig in actie te kunnen komen en zich in te zetten voor verbetering.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.