60% Nederlanders wil milieuvriendelijker vervoer
Het merendeel van de Nederlanders vindt dat het vervoer in de toekomst milieuvriendelijker moet. Daarnaast is er weinig draagvlak voor futuristische innovaties in het openbaar vervoer. Zo is men niet enthousiast over hyperloops, zelfrijzende taxi’s of passagiersdrones. Dat allemaal blijkt uit een onderzoek van Multiscope naar het reisgedrag, aanbieders en de toekomst van mobiliteit onder ruim 3.000 Nederlanders.
Het reisgedrag van de consument verandert. We willen efficiënter, gemakkelijker, maar vooral steeds sneller reizen. Het onderzoek van Multiscope, een bedrijf gespecialiseerd in marktonderzoek, rapporteert de verandering van het reisgedrag. Het bureau stelt dat drie op de vijf Nederlanders milieuvriendelijker vervoer wil. Daarnaast wil 40 procent van de Nederlanders een autovrij stadscentrum.
In het onderzoek worden cijfers meegenomen van verschillende partijen waaronder 9292OV, ANWB, Google Maps en NS. Wat naar voren komt in de cijfers van deze partijen is dat 31 procent van de reiziger wil dat vervoersmiddelen goedkoper worden.
Nieuwe vervoersmiddelen
Ondanks dat er wereldwijd volop geĂŻnnoveerd wordt om het vervoer te verbeteren, hebben Nederlanders weinig interesse in futuristische vervoersopties. Het meest enthousiast is men nog over de hyperloop; een vaccuĂŒmtrein die een stuk sneller zou kunnen dan een reguliere trein. 31 procent zou deze trein willen proberen.
Over opties in het luchtruim is men duidelijker minder te spreken. Slechts 21 procent zou een supersonisch vliegtuig proberen, 13 procent een jetpack en 12 procent een passagiersdrone. Daarnaast heeft maar 15 procent interesse in zelfrijdende taxi’s.
Lees ook:
- Slimme trein en autonome bussen als toekomstbeeld op European Mobility Expo
- Nieuwe bus van Tribus heeft een bijzonder laag energieverbruik
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Ondertussen blijkt in een programma als Tegenlicht (VPRO), dat bepaalde mobiliteitsexperts massaal railvervoer niet echt serieus nemen, met name niet als alternatief voor het vliegtuig: te dure investering in een uitgebreider railnet, zowel regionaal (metro) als internationaal (HSL). Wat het regionaal OV betreft zou veel meer samenhang moeten bestaan tussen ruimtelijke ordening en OV.
Uitbreiding metronetwerk voor METROpoolregio A’dam helpt ook voor schone luchtakkoord en tegen stikstofoxiden. Metro is al meer dan 150 jaar een beproefd concept voor meer/snellere/betere mobiliteit. Verder kan men overal de busvloot vervangen door schonere bussen. Dus geen revolutionaire oplossingen. Het revolutionaire is vooral de schaal waarmee naar nieuwe brandstoffen gaat: overal en zo veel mogelijk. Door eenzelfde overgang en standaardisatie gaat de kostprijs per km weer omlaag, wat helpt.
Daarom moet men kijken hoe andere metropolen hun mobiliteit organiseren. Efficiënter, gemakkelijker, maar vooral sneller reizen doen ze vooral via metrosystemen dan ook nog eens milieuvriendelijk is. Zo zou metro van Amsterdam moeten worden uitgebreid met doortrekken N/Z-lijn, lijn via Havenstad naar Zaanstad, IJmeerlijn. Dan pak je meteen de files aan op de A4, A9, A10, A6/A1. Londen investeert 20 miljard in een nieuwe metrolijn, dus zou Amsterdam best de helft kunnen investeren in metro