Afspraken Noord-Holland en werkgevers over gespreid reizen

Metrostation Amsterdam incheckpoortjes
Foto: Inge

In de provincie Noord-Holland zijn nu ook afspraken gemaakt met grote werkgevers over het spreiden van werktijden en verkeer. Eerder troffen vervoerders en de Rijksoverheid al een vergelijkbare regeling met onderwijsinstellingen. Ruim twintig werkgevers met in totaal bijna 40.000 medewerkers zegden onder meer toe voor langere afstanden reizen met het openbaar vervoer te stimuleren.

Strekking van de afspraken is dat meer thuiswerken de norm blijft – ook nĂĄ de coronacrisis. Op die manier hopen de provincie, Vervoerregio Amsterdam en OV-vervoerders de piekbelasting in de zogenaamde hyperspits tegen te gaan. Werknemers die wel reizen, worden door hun werkgever gestimuleerd om vooral buiten de spits te reizen en vervoermiddelen af te wisselen. Dat moet niet alleen leiden tot efficiĂ«nter openbaar vervoer, maar ook tot minder files en CO2-uitstoot.

OV of fiets

In de afspraken wordt de nadruk gelegd op het spreiden van woon-werkverkeer over de dag en week, waarbij zo min mogelijk in de auto wordt gestapt. De aangesloten werkgevers zullen zich ervoor inspannen dat hun werknemers voor langere afstanden zoveel mogelijk gebruik maken van het openbaar vervoer en voor kortere reizen de fiets pakken. Een autorit moet voorbehouden blijven aan suboptimale verbindingen of reistijden.

De meeste werkenden in Nederland willen na de coronacrisis Ă©Ă©n tot drie dagen blijven thuiswerken. In de metropoolregio Amsterdam betekent 10 tot 15 procent meer thuiswerken 85.000 tot 170.000 minder reizen per dag. Daarom is het belangrijk dat werkgevers hun mobiliteitsbeleid vernieuwen om werktijden en vervoer te spreiden. Onder de 23 werkgevers die tot nu toe hun handtekening zetten onder de afspraken, behoren onder meer de gemeente Amsterdam, provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam, Loyens & Loeff, ABN AMRO en Royal Schiphol Group.

Cao-afspraken

Tijdens de coronacrisis is de ochtend- en middagspits in het openbaar vervoer goeddeels verdwenen. “We hebben nu de kans om definitief anders te organiseren waar we werken en hoe en wanneer we de reis daarnaartoe maken”, zegt Sharon Dijksma, voorzitter van de Vervoerregio en wethouder Verkeer en Vervoer in Amsterdam. “Bedrijven kunnen daarvoor afspraken maken met hun werknemers, bijvoorbeeld in hun cao’s.”

Vervoerders in het hele land maakten afgelopen zomer al afspraken met onderwijsinstellingen over het spreiden van lestijden. Universiteiten, HBO’s en MBO’s blijven veel digitaal onderwijs verzorgen, en bij fysiek onderwijs zijn de roosters zodanig ingedeeld dat studenten en scholieren gespreid over de dag met het OV naar school kunnen. Daarnaast stimuleren de scholen gebruik van de fiets.

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.