NS twijfelt aan haalbaarheid KPI reizigerspunctualiteit op HSL

Traxx locomotief met rijtuigen over HSL (bron: NS)
Foto: Trein op HSL-lijn. Foto ter illustratie. NS

Het is zeer onzeker of NS wel kan voldoen aan de prestatie-indicator reizigerspunctualiteit op de HSL die voor 2017 is afgesproken met het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De situatie op de hogesnelheidslijn zal in ieder geval tot aan 2019 nog niet stabiel zijn. Dat laat NS-directeur Roger van Boxtel weten aan staatssecretaris Dijksma. 

Hoewel Van Boxtel benadrukt dat NS er alles aan doet om de prestaties te verbeteren, noemt Dijksma de prestaties op de HSL-Zuid in het eerste halfjaar van 2017 ‘ronduit tegenvallend’. De reizigerspunctualiteit kwam in de eerste zes maanden van het jaar uit op 81,2 procent, terwijl de bodemwaarde is vastgesteld op 82,5 procent.

Jaargemiddelde

Volgens de topman bij NS komt dit met name door slechte prestaties in het eerste kwartaal. “Dit heeft een grote impact op het jaargemiddelde”, stelt hij. Bovendien komt hier nog bij dat de prestaties op de HSL de komende tijd  zullen worden beïnvloed door de voorbereiding van de IC Brussel, de komst van de Eurostar in 2018 en de beschikbaarheid van voldoende reserve Traxx-locomotieven en software-upgrades. Van Boxtel zegt dat het zeer onzeker is dat de prestaties leiden tot een score boven de bodemwaarde van de KPI voor de reizigerspunctualiteit op de HSL.

Ook in 2018 wordt nog getwijfeld aan de betrouwbaarheid van deze lijn. Er staan namelijk nog behoorlijk wat veranderingen op de hogesnelheidslijn gepland, waarmee NS en ProRail hopen de prestaties te kunnen verbeteren. Het gaat hier onder andere om de verdere uitvoering van het dynamische verbeterprogramma, de introductie van nieuwe treindiensten, verbeteringen aan het materieel en een update van de infrastructuur. NS kan pas een stabiele situatie beloven vanaf begin 2019.

Three-strikes-out

De wetgeving maakt het mogelijk om een concessie in te trekken wanneer een vervoerder er tot driemaal toe niet in slaagt om dezelfde prestatie-indicator te halen. Vanwege de tegenvallende prestaties besloot het kabinet met strengere prestatieafspraken scherper te willen sturen op de uitvoering.  “Bij falen van NS kan in overleg worden besloten tot samenwerking met een andere vervoerder op de HSL”, aldus het ministerie. “Wanneer NS tot drie keer toe niet aan die afspraken voldoet, is het mogelijk de HSL uit de concessie te halen.”

Demissionair staatssecretaris Dijksma laat nu in een brief aan de Tweede Kamer weten te verwachten dat NS en ProRail er alles aan doen om in de tweede helft van dit jaar te ‘revancheren’. Ze heeft ook 60 miljoen euro gereserveerd voor infrastructurele maatregelen op de korte termijn en er wordt momenteel ook een marktverkenning uitgevoerd naar de mogelijke prestaties die andere vervoerders zouden kunnen leveren op de HSL.

Hoewel de marktverkenning eigenlijk afgelopen zomer zou worden opgeleverd, meldde Dijksma maandag in de brief dat het uitvoerende bureau meer tijd nodig heeft. Het heeft vervoerders meer tijd gekost dan verwacht om een besluit te nemen over hun deelname aan deze verkenning en om daarna een goede bijdrage te kunnen leveren. De uitkomst wordt nu in november 2017 verwacht.

Problemen HSL

NS beweert dat een andere vervoerder op de HSL met dezelfde problemen zou worden geconfronteerd als NS nu. De spoorvervoerder haalt daarvoor ook de review aan die in 2016 is uitgevoerd door Triple Bridge en Railistics, waarin werd geconcludeerd dat de combinatie van complexiteit en nieuwe productintroducties in ieder geval een tijd zouden zorgen voor instabiliteit. De vervoerder reageerde onlangs ook nog verbolgen op het besluit van Dijksma om toch een boete op te leggen, ondanks de erkenning van NS dat het vervoer op de HSL beter moet en alle inspanningen die NS doet. Daar worden nog stappen tegen genomen.

Nu belooft NS een externe analyse te laten uitvoeren, waarmee wordt bekeken of de spoorvervoerder momenteel de juiste keuzes maakt in het proces en op managementniveau. Daarover wil de spoorvervoerder ook in gesprek met het ministerie. “We doen een beroep op een constructieve benadering van dit vraagstuk om te voorkomen dat we elkaar en bovenal onze reizigers voortdurend dreigen op te zadelen met een gevoel van ’te veel beloven en te weinig leveren’, hetgeen niet altijd terecht is”, aldus Van Boxtel. “Voor een dergelijk complex traject blijken eenvoudige en snelle oplossingen niet onmiddellijk voor handen zijn.”

Lees ook:

Op 28 november organiseert OVPro het OV Debat 2017 over de toekomst van het openbaar vervoer in Nederland. Registreer u nu via https://www.ovdebat.nl/aanbestedingen/programma/ op 28 november in de Jaarbeurs Utrecht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “NS twijfelt aan haalbaarheid KPI reizigerspunctualiteit op HSL”

Arco Sierts|03.10.17|12:21

Precies Henk, en dat is nou exact het probleem: verantwoordelijkheid nemen. Ik denk ook niet dat men zit te niksen, maar het is veel te laat en men kletst nog steeds listig om de kernproblemen TRAXX en Bombardier-ETCS heen. NS het slachtoffer van de politiek? Dus niet. NS heeft zelf haar centrale ontwikkelkern en technische know-how buiten de deur gezet, en is daarmee de grip op de realiteit verloren. Daar ligt de kiem van de operationele onmacht. Politici en managers eruit, ingenieurs erin.

Arco Sierts|03.10.17|11:57

Al jaren terug, nog voor de start van de Fyra-dienst, waren er al grote problemen met de TRAXX-locomotieven bij de Benelux-treindienst. Toen de Fyra aan de kant moest, heeft NS opnieuw een cruciale fout gemaakt door te kiezen voor de TRAXX, en erger nog: door deze voor te spiegelen als betrouwbaar en bewezen alternatief, terwijl iedereen wist dat deze TRAXX en het Bombardier-ETCS bewezen onbetrouwbaar zijn.
Kortom herhaling FYRA: geen techniekkennis, slechte spullen en een dromend management.

Henk Angenent|03.10.17|11:44

Mw. Dijksma moet haar grote mond eens houden. Ze kan wel dreigen, maar heeft geen oplossing. Een andere vervoerder? Hoe dan? Wie dan? De politiek heeft met zijn neoliberale marktwerkingsevangelie (Zalm, Jorritsma) zelf de problemen op de HSL veroorzaakt. Ik heb niet bepaald het idee dat men op dit moment in Utrecht zit te niksen. De politiek moet de hand in eigen boezem steken. Of: wie z’n gat brandt, moet op de blaren zitten.