Nog steeds geen akkoord bereikt over nieuwe cao OV
De vakbonden en vervoerders zijn het nog steeds niet eens over een nieuwe cao voor het openbaar vervoer. De werkgevers en vakbonden kunnen onder andere geen akkoord bereiken over een eventuele loonsverhoging en volgens FNV Streekvervoer willen de werkgevers de rechten van de werknemers steeds verder afbreken. De oude cao liep af op 31 december 2015, maar hoewel de vakbonden en de werkgevers sinds eind 2015 regelmatig met elkaar om de tafel hebben gezeten, blijven ze op bepaalde punten lijnrecht tegenover elkaar staan.
De vakbonden FNV Streekvervoer en CNV Vakmensen lieten in eind 2015 weten dat ze de cao van 2014 en 2015 niet stilzwijgend wilden verlengen. Daarbij stelden zij bijna 20 eisen op die ze aangepast wilden zien in de nieuwe cao. De bedoeling was dat de nieuwe cao per 1 januari 2016 zou ingaan, maar dit gebeurde niet omdat de bonden en werkgevers het niet eens konden worden over de nieuwe arbeidsvoorwaarden. Overigens blijft de oude cao gewoon geldig zolang er nog geen akkoord is over een nieuwe cao.
Loonsverhoging
Volgens FNV hebben de werkgevers ondertussen de ergste verslechteringen van tafel gehaald, maar blijven ze weigeren tegemoet te komen aan de eisen van de vakbonden. Een belangrijke aanpassing voor de vakbonden is een loonsverhoging voor alle loonschalen binnen de cao Openbaar Vervoer. FNV heeft opgemerkt dat de economie na enkele lastige jaren weer in de lift zit. Tijdens die magere jaren was er weinig sprake van verbeteringen van het loon in het streekvervoer, maar nu het economisch beter gaat eist FNV een loonsverhoging van 2 procent. Dit komt ongeveer uit op een verhoging van 85 euro in alle loonschalen.
Maar volgens de vakbond hebben de werkgevers in de afgelopen zes overlegrondes over de nieuwe cao geen enkel loonbod gedaan. Volgens de werkgevers is het salaris afhankelijk van het totaalpakket van de eisen, maar dit noemt Paula Verhoef, bestuurder bij FNV Streekvervoer in een brief, een zwak excuus. “Werkgevers weigeren stomweg om een bod te doen. Kortom: de vraag is hoeveel wij inleveren voordat zij geld kunnen bieden.”
Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer
De vakbonden voeren het overleg over de nieuwe cao met de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer, een vereniging waarin de vervoerders vertegenwoordigd zijn. Ook de werkgevers gaven in 2015 nog aan dat ze nieuwe arbeidsvoorwaarden in de cao wilden bespreken. De VWOV meldde in november 2015 in een brief aan de vakbonden dat de cao beter zou moeten inspelen op de veranderingen in het OV, zoals meer sprake van marktwerking en concurrentie.
De werkgevers willen bovendien dat de nieuwe cao arbeidsvoorwaarden schetst waarmee de sector aantrekkelijk wordt voor nieuwe medewerkers, waarmee een beter samenspel tussen de vraag van reizigers en de behoeften van medewerkers bij het maken van diensten en routes moet worden gecreëerd en tevens moet de nieuwe cao meewerken aan een evenwichtige balans tussen jonge en oude medewerkers.
ATV-dagen
Maar de wijze waarop ze dit willen doen, stoot de vakbonden tegen de borst. “Werkgevers lijken uit te zijn op een tweedeling in het personeelsbestand”, zo vertelt Verhoef. De werkgevers willen namelijk de loondoorbetaling bij ziekte aanpassen, wat volgens de vakbond nadelig zal uitpakken voor langdurig zieken. Bovendien zou de werkgeversvereniging een verschil willen creëren tussen oude medewerkers en nieuwe medewerkers, door nieuwe medewerkers hun recht op ATV af te pakken. Ook verliezen nieuwe medewerkers in de nieuwe cao-afspraken die de werkgevers willen doorvoeren, hun recht op de zogenaamde beschermmaatregelen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld over het recht geen overwerk te hoeven doen.
De werkgevers zeggen hier echter wel degelijk een reden voor te hebben. De werkgevers vinden dat ze de leeftijdsgrenzen voor deze beschermmaatregelen wel moeten aanpassen omdat de AOW-leeftijd ook opschuift. Er moet dus een betere balans komen tussen de verdeling van dergelijke maatregelen tussen jonge en oude medewerkers. Bovendien is dit van essentieel belang omdat de werkgevers een flinke uitstroom van oudere medewerkers verwachten. Naar verwachting moet binnen enkele jaren ongeveer 25 procent van het gehele personeelsbestand vervangen worden.
Eisen
Dit zijn niet de enige eisen die een hindernis vormen voor het sluiten van een akkoord tussen de vakbonden en werkgevers. Er zijn op dit moment nog tien aanvullende voorstellen die de FNV graag gerealiseerd zou willen zien, waaronder de inzet van ATV, de pauzemomenten, een diplomatoeslag voor machinisten en boa’s en een verlofdag voor 65-plussers. De werkgevers zijn tot nog toe echter nog niet bereid gevonden om aan deze eisen tegemoet te komen.
FNV Streekvervoer vindt het onbegrijpelijk dat het zo lang moet duren om een nieuwe cao te ontwikkelen. De vakbond laat weten op 10 mei nog een keer met de werkgeversvereniging om de tafel te gaan zitten. “Juridisch gezien moeten we nog een keer met elkaar om tafel, maar het is wat ons betreft daarna ook klaar”, aldus Verhoef.
Inge Jacobs
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?