FNV: cao’s vervoersectoren beter op elkaar afstemmen

buschauffeur

De cao’s voor het openbaar vervoer, taxi en touringcar dienen beter op elkaar afgestemd te worden. Op termijn kan dit tot een cao personenvervoer leiden, maar dat lijkt op dit moment nog een brug te ver. Dat zei vakbondbestuurder Roel Berghuis van FNV woensdag tijdens de Werkconferentie Openbaar Vervoer ‘Bestemming Toekomst’ in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.

Volgens Berghuis kunnen onderwerpen aangepakt worden die door alle cao’s heen spelen zoals functiewaardering, beloning, pensioenen en opleidingen. “Daarbij past het ook om afspraken te maken over maximale percentages aan onderaanbesteding en inzet van uitzend- en inhuurkrachten”, zo stelt hij.

Arbeidsvoorwaarden

“Wij zien dat werkgevers een sterk kosten gestuurde strategie voeren. De concurrentieslag wordt onder andere op arbeidsvoorwaarden van de werknemers uitgevochten. De grote verschillen tussen de cao’s voor NS, Multimodaal, OV, taxi en touringcar, daarnaast de cao’s voor het stadsvervoer, en de bedrijfsregelingen daar boven op, maken het voor de werkgevers mogelijk om werknemers tegen elkaar uit te spelen.”

Om dat tegen te gaan wil FNV Vervoer cao’s in de sectoren veel beter op elkaar afstemmen, zegt Berghuis. Dit begint volgens hem met meer samenhang brengen in het cao-beleid in de sectoren en met een betere naleving van de bestaande cao-afspraken.

Vakmanschap

De werknemer in het personenvervoer moet volgens Berghuis kunnen rekenen op een loopbaan, met ontwikkeling en perspectief en met goede arbeidsvoorwaarden en rechtspositie. “De kern daarvan is de ontwikkeling van het vakmanschap in het personenvervoer, ongeacht bij welke vervoerder hij of op dat moment werkt”, benadrukt de bestuurder.

“Omdat vervoerders en modaliteiten wisselen zal het loopbaanbeleid in het personenvervoer over de vervoersbedrijven en zelfs over de vervoerssectoren heen vormgegeven moeten worden”, stelt Berghuis. “De beginnende taxichauffeur moet kunnen doorgroeien naar het vak van buschauffeur en wellicht ook treinmachinist. De buschauffeur kan aan het einde van zijn loopbaan misschien kiezen voor nog enkele jaren op de taxi.”

Arbeidsvoorwaarden

“De huidige generatie chauffeurs met lange dienstverbanden binnen een sector zal dat misschien moeilijk vinden”, stelt de bestuurder, “maar een nieuwe generatie zal daar makkelijker ingroeien”. “De eisen die aan het vakmanschap worden gesteld zijn de beste bescherming van het vak van de chauffeur, machinist of conducteur tegen concurrentie van vrijwilligers en van draaideurconstructies met social return.”

Daarvoor dienen volgens FNV allerlei randvoorwaarden te komen, waarbij de arbeidsvoorwaarden op elkaar worden afgestemd. “Denk bijvoorbeeld aan een Ontwikkeling- en Opleidingsfonds voor het personenvervoer, een op elkaar afgestemd stelsel van opleidingen, onder andere ook gericht op Code 95. Misschien moeten we een individueel opleidingsbudget introduceren”, zegt Berghuis.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.