Buschauffeur extra veilig in Mercedes-Benz Citaro
VIDEO – De nieuwe Mercedes-Benz Citaro gaat vanaf 8 december dit jaar het Utrechtse straatbeeld kleuren. Bij de ontwikkeling van de bus is er extra aandacht geweest voor de veiligheid van de buschauffeur. Zo beschermt een nieuw crashelement de bestuurder bij een aanrijding. De rijcabine van de bus is daarnaast zo ingericht dat een chauffeur veiliger is in het geval van een agressieve passagier.
De deur naar de bestuurderscabine is achteraan bevestigd en gaat langs voor open, wat een rechtstreekse weg van de voorste deur naar de arbeidsplaats en omgekeerd mogelijk maakt. De chauffeur kan het gewicht van de deur gebruiken om zichzelf te verdedigen tegen een agressieve passagier. Daarnaast maakt het ontwerp van de bestuurderscabine het makkelijk om de bus veilig te verlaten.
OVPro.nl maakte een testrit met de Mercedes-Benz Citaro. Bekijk hier de video:
Bus of the year
De Mercedes-Benz Citaro kreeg op 19 september 2012 de titel Bus of the Year 2013 en was een van de eerste bussen met een Euro VI-motor.
Om te voldoen aan de Euro VI-norm beschikt de bus over een dure uitlaatgasreiniging: ze combineren de SCR-techniek uit AdBlue-injectie en oxidatiekatalysator met een uitlaatgasrecirculatie en een gesloten roetfilter.

Mercedes-Benz heeft de motorenseries BlueEfficiency Power ontwikkeld die bestaan uit de 6-cilinder-lijnmotoren OM 936 en OM 470 met een cilinderinhoud van respectievelijk 7,7 liter en 10,7 liter. Beide motoren beantwoorden standaard aan emissienorm Euro VI en worden gekenmerkt door duurzaamheid, laag brandstof-, olie- en AdBlue-verbruik.
Technische innovaties
De technische innovaties hebben de Citaro niet verzwaard en ook niet het interieur verkleind. Bij het sparen helpt de innovatieve 24-volt-recuperatiemodule: stroom die de lichtmachine gratis in de duwfase produceert, wordt in dubbellagige condensatoren, zogenaamde supercaps, opgeslagen en in de trekfase van de bus gebruikt voor energielevering.
Mark Westendorp, adviseur Mercedes-Benz openbaar vervoer: “Op het moment dat een bus een helling afrijdt of vertraagt voor een halte dan heeft zo’n bus heel veel kinetische energie. Onze ontwikkelaars hebben een oplossing gevonden om die energie op te slaan in supercaps.”
Energie teruggeven
“Op het moment dat de bus weer de halte vertrekt of moet versnellen dan wordt de energie teruggegeven aan het voertuig daar wordt bijvoorbeeld de binnen verlichting op aangestuurd. 8,5 procent minder brandstofverbruik ten opzichte van de vorige generatie met Euro V-motor”, aldus Westendorp. De lage instap zorgt er ook voor dat het energieverbruik omlaag gaat.
Qbuzz gaat vanaf 8 december het busvervoer in de regio Utrecht verzorgen. Mercedes-Benz wil nog niet bekendmaken hoeveel bussen de fabrikant voor de nieuwe concessie gaat leveren. [partner mercedes]
Bekijk hier het interview met Mark Westendorp op de UITP-beurs in Genève:
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Geen enkele bus had een airco, of waren stuk.
Belangrijker dan al dat milieu-geneuzel is dat de nieuwe bussen airco hebben. De eerdere Citaro´s van Qbuzz hadden die niet en daarin was het ´s zomers niet te harden.