Kleine vakken, grote ideeën: Trajans parkeeronderzoek in Voorschoten
Bewoners en winkeliers in Voorschoten klaagden veelvuldig over de smalle parkeerplekken rondom een winkelcentrum in de Zuid-Hollandse plaats. De vakken voldeden niet langer aan de eisen van het moderne verkeer. Om de situatie te verbeteren, vroeg gemeente Voorschoten adviesbureau Trajan om advies. Wat begon als een eenvoudig parkeeronderzoek, groeide al snel uit tot een complex project waarbij diverse factoren in ogenschouw moesten worden genomen. Adviseur Jasper Kors deelt zijn bevindingen.
Wat was de oorspronkelijke opdracht en hoe heeft deze zich ontwikkeld?
Jasper Kors: Het project begon eigenlijk als een relatief eenvoudig parkeeronderzoek. Gemeente Voorschoten vroeg ons om te kijken naar de parkeerplaatsen rondom winkelcentrum Hofland, omdat deze niet meer voldeden aan de behoefte van het winkelend publiek. De parkeerplaatsen waren ontworpen voor auto’s uit de jaren 80 en 90, maar moderne auto’s zijn veel breder. Op het moment dat iemand netjes in het midden staat met zijn brede auto, gaat hij dus over de lijn heen. Als er dan iemand anders komt parkeren slaat diegene weer één plekje over, zodat hij niet met zijn deuren tegen die auto ernaast komt. Wij werden gevraagd te berekenen hoe de plekken opnieuw ingericht konden worden.
Dus het was aanvankelijk een vrij eenvoudige opdracht. Hoe kwam het dat het project groter werd?
Tijdens het offertetraject kwamen er steeds meer aspecten bij. Het begon met vragen over de daadwerkelijke parkeerdruk op verschillende momenten van de dag, zoals op een zaterdagmiddag. Vervolgens werd ons gevraagd om ook het fietsparkeren mee te nemen. Daarnaast werd er aandacht gevraagd voor de nieuwe woonwijken in de omgeving, en de invloed die nieuwe parkeerregelingen in buurgemeente Leiden zouden kunnen hebben op de situatie in Voorschoten.
Hoe zijn jullie erin geslaagd om deze verschillende factoren te integreren in het onderzoek?
We hebben verschillende invalshoeken gekozen om de situatie zo goed mogelijk in kaart te brengen. We hebben niet alleen gekeken naar de huidige parkeerdruk, maar ook naar toekomstige scenario’s, zoals de verwachte groei van de bevolking en het autobezit. Daarnaast hebben we de parkeerdruk in omliggende wijken en Leiden in ogenschouw genomen. We hebben verder gekeken naar de parkeernormen die nu gelden en hoe deze zich verhouden tot de praktijk. Hierdoor konden we een compleet beeld schetsen van de huidige en toekomstige parkeerbehoeften.
Wat waren de belangrijkste aanbevelingen uit het rapport?
Een van de belangrijkste conclusies was dat de huidige parkeercapaciteit in de praktijk voldoende is voor de komende jaren, zelfs met de verwachte toename van woningen in de buurt, ondanks dat de inrichting formeel niet voldoet aan de parkeernorm. Maar we hebben wel geadviseerd om de parkeerplekken breder te maken, aangezien dit een van de grootste klachten was van zowel bewoners als winkeliers. Daarnaast hebben we voorgesteld om de fietsparkeervoorzieningen te verbeteren, zodat meer mensen gestimuleerd worden om de fiets te nemen in plaats van de auto. Dit zou ook kunnen helpen om de parkeerdruk verder te verlichten.
Klinkt als een uitgebreid en complex project. Hoe werd het rapport ontvangen door de gemeente en de betrokken partijen?
Ze waardeerden vooral dat het rapport helder en toegankelijk was, waardoor het goed gebruikt kon worden in gesprekken met bewoners en winkeliers. Het gaf hen een duidelijke basis voor verdere beslissingen over de herinrichting van de parkeerplaatsen en de openbare ruimte rondom het winkelcentrum.