Doorstroming

Raad van State akkoord met tracébesluit A12/A15 in regio Arnhem

Dronefoto van knooppunt Ressen
Dronefoto van knooppunt Ressen. Foto: ANP/Rob Engelaar

Het tracébesluit A12/A15, ofwel het project ViA15, is definitief. De Raad van State oordeelde woensdag dat de snelweg A15 in de regio Arnhem mag worden doorgetrokken. Ook mogen de A12 en de A15 worden verbreed. Met deze definitieve uitspraak komt er een einde aan een slepende juridische procedure. Na zeven jaar is het tracébesluit definitief.

De regio Arnhem-Nijmegen wordt volgens de Groene Metropoolregio veel beter bereikbaar door het doortrekken van de A15 en door de verbreding van de A12. Het autoverkeer kan beter doorstromen door deze “cruciale verbinding en verbreding”, reageert de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen op de uitspraak van de Raad van State, die is woensdag akkoord is gegaan met het zogenoemde tracébesluit.

“Een opsteker”, noemt het samenwerkingsverband van achttien gemeenten de uitspraak. In de regio moeten er tot 2040 zo’n 60.000 woningen worden gebouwd en daarvoor is een goede bereikbaarheid een voorwaarde.

Voorzitter Hubert Bruls, ook burgemeester van Nijmegen: “Extra woningen leiden immers tot meer verkeer, terwijl de filedruk nu al hoger is dan ooit. We gaan nu snel met de minister, de provincie en Rijkswaterstaat in gesprek over hoe dit zo snel mogelijk gerealiseerd kan worden.”

Slepende procedure

De Raad van State oordeelde woensdag dat de snelweg A15 in de regio Arnhem mag worden doorgetrokken. Ook mogen de A12 en de A15 worden verbreed. Met deze definitieve uitspraak komt er een einde aan een slepende juridische procedure. Na zeven jaar is het tracébesluit definitief.

Het project ligt al sinds 2017 bij de Raad van State en er zijn al drie tussenuitspraken geweest, met onder meer nieuwe stikstofberekeningen tot gevolg. In maart dit jaar achtte de Raad van State het besluit ook nog niet helemaal in orde. De minister van Infrastructuur en Waterstaat moest met extra informatie komen over het plan om de stikstofruimte van zes boerderijen die gaan stoppen, in te zetten voor het bouwproject (extern salderen).

Bezwaar

De Vereniging Natuur en Milieufederatie Gelderland had hier echter bezwaar tegen gemaakt. Woensdag oordeelde de Raad van State dat die nadere motivering van de minister “toereikend” is. “Uit de nadere onderbouwing blijkt dat de stikstofneerslag op de gebieden is gedaald en in de periode tot 2030 verder blijft dalen”, staat in de uitspraak, en dat was een voorwaarde voor dat extern salderen.

De natuurfederatie heeft laten weten “bijzonder teleurgesteld” te zijn in de uitspraak. Volgens De Vereniging Natuur en Milieufederatie Gelderland was deze hele kwestie allemaal niet nodig geweest als in het tracé een tunnel was opgenomen onder het gebied, in plaats van een weg erdoorheen. “Wat blijft, zijn onze zorgen over het uitblijven van effectief stikstofbeleid en versnelling van natuurherstel. Pas dan kunnen we als samenleving echt stappen vooruit maken en dit soort decennialange procedures achter ons laten.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Mobiliteit.nl/ANP