KiM: meeste Nederlanders vinden reistijd al acceptabel
De meeste Nederlanders kunnen bestemmingen bereiken binnen een reistijd die zij acceptabel vinden. Dat blijkt uit een onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). “Dit kan handvatten bieden om verder te doordenken wat het nut en de noodzaak zijn van het stellen van basisniveaus voor bereikbaarheid. “
Om naar bestemmingen zoals een supermarkt, huisarts, kinderdagverblijf of een bus-, tram- of metrohalte te reizen, accepteren Nederlanders gemiddeld dat zij 9 tot 18 minuten onderweg zijn. Naar een ziekenhuis, werk of mbo- en hbo/wo-instelling zijn reistijden van 30 tot 50 minuten vaak nog acceptabel.
Hoewel de meeste Nederlanders binnen een voor hen acceptabele reistijd bestemmingen kunnen bereiken, zijn hier wel uitzonderingen op. Voor het reizen naar werk, het ziekenhuis en het mbo zijn er relatief meer Nederlanders die niet binnen een voor hen acceptabele reistijd kunnen reizen. Vooral mensen met een lager inkomen, mensen die vanwege hun gezondheid minder gemakkelijk reizen en degenen zonder toegang tot een auto, zijn minder goed in staat om bestemmingen binnen een voor hen acceptabele reistijd te bereiken.
Openbaar vervoer
Voor het reizen per openbaar vervoer aanvaarden Nederlanders over het algemeen meer reistijd dan bij reizen met andere vervoerwijzen, zoals met de auto. Mensen die in landelijk gebied wonen, mensen met een theoretische opleiding en ouderen accepteren vaker hogere reistijden.
Volgens de onderzoekers kunnen de uitkomsten helpen bij het maken van beleid. “In het regeerprogramma stelt het kabinet Schoof dat het er in de kern om gaat dat iedereen binnen acceptabele tijd en moeite zijn of haar bestemming kan bereiken. Maar: welke bestemmingen vinden Nederlanders dan het meest relevant?”, zo vraagt het KiM.
Onderschatting
Nieuwe kabinetten baseren beleid ook op de vierjaarlijkse analyse door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), de zogeheten Integrale Mobiliteitsanalyse (IMA). Daarin wordt uitgegaan van huidige reistijden als graadmeter van acceptabele reistijden. Maar omdat nu blijkt dat de acceptabele reistijden vaak juist hoger liggen dan de huidige reistijden, staat er in de IMA in veel gevallen een onderschatting, aldus de het KiM.
De onderzoekers plaatsen wel een kanttekening bij de uitkomsten van het onderzoek. “Het is belangrijk te realiseren dat wat goed is vanuit het perspectief van de reiziger niet altijd gelijk hoeft te staan aan wat maatschappelijk als wenselijk wordt gezien (door diezelfde reizigers of door overheden)”, zo staat te lezen in het onderzoek. “Het kan zijn dat mensen hun acceptatieniveau hebben aangepast aan de huidige situatie.”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?