stekker eruit

Miljoenennota: fors hogere motorrijtuigenbelasting voor EV’s vanaf 2026

Auto laadt op
De mrb-korting is oorspronkelijk afgesproken omdat elektrische auto’s zwaarder zijn dan brandstofauto's door het batterijpakket. Foto: Shutterstock, Iv-olga

Eigenaren van een elektrische auto betalen vanaf 2026 75 procent van de motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2030 geldt het volle tarief. Dat is een grote wijziging ten opzichte van de plannen uit de Voorjaarsnota van afgelopen jaar. Dat blijkt uit de Miljoenennota die het kabinet dinsdag aan de Tweede Kamer overhandigde.

Eerder werd al bekend dat de percentages gewijzigd gingen worden, maar onduidelijk was hoeveel. De brancheverenigingen ANWB, Bovag, RAI Vereniging, VNA sloten de handen ineen met Natuur & Milieu en reageerden gezamenlijk verbolgen op de plannen: ‘De draai van het kabinet confronteert de consument nu met onverwachte extra kosten. Dit tast het vertrouwen in de overheid aan’.

De organisaties zijn stomverbaasd over de draai van het kabinet en de veel lagere gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. Ze vinden dat de nu aangekondigde ingreep moet worden teruggedraaid en de beloofde 40 procent gewichtscorrectie alsnog moet worden ingevoerd, zoals goedgekeurd door de Eerste en Tweede Kamer.

MRB-korting

In het hoofdlijnenakkoord en de Voorjaarsnota was nog afgesproken dat eigenaren van volledig elektrische auto’s dit jaar nog vrijgesteld zijn van mrb en volgend jaar 25 procent van de wegenbelasting betalen. In 2026 zouden zij 60 procent wegenbelasting gaan betalen. Dat percentage zou in 2029 stijgen naar 65 procent en in 2031 verdwijnt het voordeel dan helemaal.

De voorgenomen 40 procent korting wordt nu dus verlaagd naar een korting van 25 procent. Daarnaast vervalt de korting met de huidige plannen één jaar eerder, te weten in 2030.

De mrb-korting is afgesproken omdat elektrische auto’s zwaarder zijn door het batterijpakket en onevenredig hoog belast zouden worden in de motorrijtuigenbelasting, vergeleken met vergelijkbare benzine- of dieselmodellen.

BPM

Hoewel er in de documenten geen bpm-tabel terug te vinden is, stelt ANWB dat de vaste voet van de aanschafbelasting uitkomt op 660 euro. Dat bedrag komt nagenoeg overeen met een intern document van RAI Vereniging die eerder dit jaar een inschatting maakte over de hoogte van het bedrag.

Als alles naar verwachting wordt doorgevoerd dan zijn elektrische auto’s tot 45 duizend euro volgend jaar ruim 3.500 euro duurder in aanschaf dan dit jaar. Eerder werd al bekend dat de bpm-berekening voor plug-ins wordt aangepast, waardoor de bpm komend jaar gemiddeld genomen daalt. De jaren erop zou deze dan fors stijgen.

Bijtelling

Het bijtellingsvoordeel voor elektrische auto’s wordt ook verder afgebouwd, zoals in de Voorjaarsnota is afgesproken. In de Voorjaarsnota staat dat de zakelijke EV-rijder volgend jaar nog een bijtellingspercentage van 17 procent betaalt voor het deel van de catalogusprijs tot en met 30 duizend euro. Voor het deel daarboven betaalt deze een bijtellingspercentage van 22 procent. In Miljoenennota staat te lezen dat het kabinet komend jaar 229 miljoen euro reserveert voor de bijtellingskorting, zonder verder specificaties te geven over de bijtellingspercentages.

Het kabinet trekt wel 1,54 miljard euro uit om de stijging van de brandstofaccijnzen ook 2025 in tijdelijk te bevriezen, zoals eerder werd gemeld in het hoofdlijnenakkoord. De brandstofaccijnzen stijgen in 2026 wel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Bron: Automotive Online