Dordrecht zet rem op autoverkeer: Krispijntunnel dicht en fietsers voorrang
Dordrecht moet aantrekkelijk, leefbaar en bereikbaar blijven, ondanks de verwachte bevolkings- en werkgelegenheidsgroei. Dat staat de lezen in het mobiliteitsplan voor 2040, die de gemeente eerder dit jaar publiceerde. Om deze ambitie te bewerkstelligen stelt het gemeentebestuur onder meer voor om de Krispijntunnel af te sluiten voor autoverkeer en het wegennet voor fietsers te verbeteren.
Er zijn plannen om in Dordrecht de komende jaren 11.000 nieuwe woningen en 4.000 extra arbeidsplaatsen te realiseren. Zonder maatregelen leidt dit tot 45.000 extra autoritten per dag in 2040.
Het gemeentebestuur stelt meerdere maatregelen voor om autogebruik te ontmoedigen en alternatieven aantrekkelijker te maken. Zo is de compleetheid en kwaliteit van het fietsnetwerk nu nog niet overal op orde, aldus het college. “Daar zijn maatregelen voor nodig zoals de aanleg van vrijliggende fietspaden langs de Hugo van Gijnweg en de realisatie van een nieuw fietspad tussen Amstelwijck en Station Zuid.”
Daarnaast wordt het openbaar vervoer verbeterd met frequentere treinen, een vernieuwd station Dordrecht Centraal en een nieuw station Leerpark. Ook moet een uitgebreid netwerk van deelmobiliteit en “stadsrandhubs” – waar bezoekers hun auto kunnen parkeren en verder reizen met ov, fiets of deelmobiliteit – het autogebruik terugdringen.
Knip
In woonwijken wordt de maximumsnelheid in veel straten verlaagd naar 30 km/u om de verkeersveiligheid te verhogen. Ook overweegt het gemeentebestuur om een aantal ‘knips’ realiseren. Zo stelt het college onder meer voor om de Krispijntunnel voor autoverkeer af te sluiten. Dat moet de doorstroming van het openbaar vervoer verbeteren, omdat bussen dan ongehinderd door de tunnel kunnen rijden. Door de knip sluit de route voor fietsers bovendien logischer aan op de toekomstige fietsstraat op de Spuiweg. Een andere knip die wordt genoemd is die in de Zuidendijk, tussen Schenkeldijk en Stevensweg.
In het centrumgebied wordt parkeren op straat zoveel mogelijk beperkt en bij nieuwbouwprojecten komen lagere parkeernormen. Om de overgang naar duurzame mobiliteit te realiseren, zet Dordrecht in op bewustwordingscampagnes en werkt de gemeente samen met werkgevers om het woon-werkverkeer te verduurzamen.
Risicogestuurde aanpak
In het plan is ook oog voor de verkeersveiligheid. De gemeente wil een veilige stad creƫren door te zorgen voor een wegennet dat voor iedereen duidelijk is ingericht, door de openbare ruimte zo in te richten dat kwetsbare weggebruikers (zoals voetgangers en fietsers) beschermd worden. Om de verkeersveiligheid te verbeteren, hanteert de gemeente een risicogestuurde aanpak. Dit betekent dat risicovolle wegen aangepakt worden, bijvoorbeeld door de maximumsnelheid te verlagen, eenrichtingsverkeer in te voeren of veilige oversteekplaatsen aan te leggen.
Het gemeentebestuur erkent in het raadsvoorstel dat niet iedereen direct enthousiast zal zijn over de voorgestelde maatregelen. “De belangen, meningen en behoeften met betrekking tot mobiliteit verschillen aanzienlijk. Door te werken met een gebiedsindeling hebben we getracht recht te doen aan deze verscheidenheid van belangen en behoeften”, schrijft het college. “Met deze maatregelen maken we nooit iedereen blij.” Toch verwacht het gemeentebestuur dat de kritiek op termijn afneemt en inwoners zullen wennen aan de nieuwe situatie.
U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?