Kabinet: voor eind dit jaar plan 130 km/u, uitstel zero-emissiezones in de maak
Het kabinet komt nog dit jaar met een plan om de maximumsnelheid op de snelweg waar het kan te verhogen naar 130 kilometer per uur. Dat schrijft ze in het vrijdag verschenen regeerprogramma. Verder zoekt de regering naar manieren om de invoering van zero-emissiezones uit te stellen.
In het regeerprogramma meldt het kabinet te werken aan een Actieagenda Auto, waarin naast de aanpak voor 130 kilometer per uur ook ook zal staan hoe Schoof en zijn ministers “op een veilige en verantwoorde manier inspelen op technologische en autonome ontwikkelingen, zoals de opmars van de elektrische (vracht)auto en verdere digitalisering en automatisering”.
Ook moet nog duidelijk worden welke maatregelen het kabinet neemt om de verkeersveiligheid te bevorderen. “De verkeersveiligheid staat onder druk”, schrijft het kabinet in het programma. “Cijfers laten zien dat het aantal verkeersslachtoffers na jarenlange daling niet verder afneemt en het aantal ernstige verkeersgewonden stijgt”. Het kabinet meldt verder te bezien “welke extra maatregelen de trend van toenemende verkeerslachtoffers kunnen keren”. Concrete beleidsmaatregelen noemt de ministersploeg echter niet.
Noodklok
De Verkeersveiligheidscoalitie heeft vrijdag hierover zijn zorgen geuit. “Zonder financiĂ«le onderbouwing kan de ambitie van nul verkeersslachtoffers in 2050 niet worden gehaald”, aldus de organisaties, waaronder de Fietsersbond, ANWB, Veilig Verkeer Nederland, Vereniging Verkeersslachtoffers en verschillende gemeenten.
Volgens de Verkeersveiligheidscoalitie wordt verkeersveiligheid weliswaar genoemd in het regeerakkoord, “maar worden door de minister van Infrastructuur en Waterstaat geen financiĂ«le middelen beschikbaar gesteld om de nodige extra maatregelen ook uit te voeren. Met dit rigoureuze besluit komt een abrupt einde aan de weg richting het behalen van dat doel.”
De Verkeersveiligheidscoalitie wil dat de regering in blijft zetten op een halvering van het aantal verkeersslachtoffers in 2030 en nul verkeersslachtoffers in 2050, “zeker gelet op de stijgende lijn van ernstige verkeersgewonden. Verkeersongevallen zorgen voor onnoemelijk menselijk leed en kosten de maatschappij jaarlijks 33 miljard euro. In de maatregelen moet extra aandacht zijn voor fietsveiligheid en handhaving”, zo stelt de coalitie.
Uitstel zero-emissiezones
Uit het regeerprogramma blijkt verder dat het kabinet de invoering van zero-emissiezones wil vertragen. Er wordt nog gezocht naar een manier om dat uitstel te regelen, “onder andere om uitzonderingen voor bijvoorbeeld ondernemers landelijk te kunnen regelen (standaardiseren)”.
Het kabinet schrijft te streven “naar een uniform toegangsregime en bebording van deze zones, rekening houdend met ondernemers die gefaseerd overstappen op een elektrisch voertuig. De instelling van zero-emissiezones blijft een gemeentelijk besluit. Eind 2024 maken we hierover afspraken met partijen en leggen die vast in een nieuw convenant.”
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?