Auto-atlas

KiM: autobezit neemt opvallend snel toe buiten de stad

Auto rijdt langs een molen
Waar de ov-bereikbaarheid slecht is en inwoners weinig geld hebben, bestaat een groter risico op vervoersarmoede. Foto: Shutterstock, Milos Ruzicka

Het autobezit neemt abrupt toe buiten de stad, blijkt uit de ‘Atlas van de auto’ van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) die deze zomer is gepubliceerd. Dat is opvallend, omdat veel plekken wél goed bereikbaar zijn met ov en er stedelijke faciliteiten in de buurt zijn. “Het lijkt erop dat mensen vooral minder auto’s bezitten en gebruiken omdat de omgeving dit ontmoedigt, en niet omdat ze geen auto nodig hebben.”

Dat het autobezit in de stad laag is, namelijk 0,6 auto’s per huishouden, komt bijvoorbeeld door een gebrek aan parkeerruimte, aldus het onderzoeksinstituut. “Er zijn ook meer verkeersopstoppingen en in veel steden neemt het aantal wegen toe waar je niet met de auto kunt komen. In de stadscentra wordt autobezit bovendien duurder omdat oudere, en dus goedkopere, auto’s vaak niet meer worden toegelaten”, aldus het KiM.

Direct buiten de stad is parkeren al een stuk makkelijker. Ook zijn de inwoners er relatief welvarend, wat ertoe bijdraagt dat het autobezit in die gebieden twee keer zo hoog is als in de stad (1,2 auto’s per huishouden). Wel zijn deze gebieden dus goed bereikbaar met het ov in vergelijking met andere gebiedstypen.

Vervoerarmoede

Neem nu bijvoorbeeld de ‘buitengebieden’, die op grote afstand van de steden liggen. Daar ligt het autobezit met 1,3 auto’s per huishouden slechts 0,1 procent hoger dan direct buiten de stad. Toch is dit deel van het platteland veel minder goed bereikbaar met het ov. “Het gemiddelde salaris in deze gebieden is lager dan in andere landelijke gebieden en de auto’s zijn er relatief oud. Hier bestaat dus een relatief groot risico dat mensen onvoldoende mee kunnen draaien in de maatschappij door het gebrek aan vervoersmogelijkheden en op gedwongen autobezit”, lichten de onderzoekers toe.

Niet alleen het autobezit en gebruik variëren tussen de verschillende regio’s, maar ook de kenmerken van het wagenpark en de bezitsvormen. Van de auto’s in particulier bezit werd rond 80 procent tweedehands gekocht. De meeste nieuwe auto’s komen dan ook als auto’s van de zaak op de weg. 8 procent van de particulieren rijdt in een auto van de zaak. In sommige postcodegebieden is dit percentage zelfs dubbel zo hoog. In de Randstad en het westelijke deel van Noord-Brabant ligt zowel het aandeel nieuw gekochte auto’s, als het aandeel auto’s van de zaak hoog. In Groningen, Friesland en Drenthe worden de meeste auto’s tweedehands gekocht en zijn er weinig auto’s van de zaak.

Benzineauto’s

Benzineauto’s komen overal vaak voor. Ze zijn in het bijzonder populair in Zuid-Limburg, Zeeuws-Vlaanderen en in het westelijk deel van de Randstad. In Groningen, Friesland en Drenthe hebben ook veel mensen een dieselauto. Elektrische en hybride auto’s maken slechts een klein deel uit van het wagenpark (4,4 procent). Ze komen, relatief gezien, vaker voor in de Randstad en de aangrenzende delen van Noord-Brabant en Gelderland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Laura Houtenbrink