Den Haag wil betaald parkeren in de hele stad invoeren
Het college van burgemeester en wethouders (B&W) in Den Haag wil ruimte maken op straat en stelt daarom voor om betaald parkeren in de hele stad in te voeren. Als het raadsvoorstel wordt aangenomen krijgen bewoners ook geen vergunning meer voor een derde auto per huishouden. Met het voorstel schrapt het gemeentebestuur de voorwaarde dat er draagvlak moet zijn om betaald parkeren in te voeren.
In oktober wordt betaald parkeren al ingevoerd in delen van de Architectenbuurt en Moerwijk. Als alles volgens plan verloopt, gebeurt dit ook in de gebieden Morgenstond, Erasmusveld-Midden, Binckhorst, Zichtenburg, Kerketuinen en Dekkershoek. Het jaar erop zijn Loosduinen, Mariahoeve, Marlot, Bouwlust en Vrederust aan de beurt. Bij het bepalen van de volgorde van invoering kijkt het college naar nieuwbouwontwikkelingen en de parkeerdruk in de wijken. Ook weegt het gemeentebestuur mee of een invoering een negatief effect zal hebben op naastgelegen wijken.
Vergunningenplafond
In alle vergunninggebieden wil het gemeentebestuur bovendien op basis van het aantal beschikbare parkeerplaatsen op straat een vergunningenplafond instellen. Wanneer dit plafond is bereikt kan de gemeente een wachtlijst voor de tweede bewonersvergunningen instellen. Bestaande tweede vergunningen worden niet ingetrokken.
Als het voorstel wordt aangenomen, is het straks geen voorwaarde meer voor het invoeren van betaald parkeren dat er draagvlak voor is. “Dat komt ook omdat we zien dat het waterbedeffect ervoor zorgt dat wanneer je het invoert, je in de volgende wijk weer overlast krijgt. Dan pas ontstaat er draagvlak en kun je verder”, zegt de wethouder tegenover Omroep West. “Kortom: je moet overlast creĆ«ren, daarna komt pas de vraag om betaald parkeren in te voeren. Daar willen we gewoon vanaf: we gaan nu in beleid vastleggen dat we het in de hele stad doen.” Wel wil de wethouder bewoners vroeg meenemen in de communicatie.
Twintig regimes
Verder wil het college dat de venstertijden van het betaald parkeren vaker hetzelfde zijn. Nu heersen er in de stad wel twintig verschillende ‘regimes’, schrijft het college. In de toekomst wordt bij een nieuwe invoering in principe gekozen voor een regeling van maandag tot en met zondag van 18.00 tot 00.00 uur, “tenzij er door bijzondere omstandigheden een ander aanvangstijdstip nodig is of uit de consultatie van de buurt nieuwe inzichten naar voren komen”.
In het kader van ruimtebesparing overweegt het college nog een aantal andere maatregelen. Zo lobbyt het college er bij de landelijke overheid voor de mogelijkheid om eigenaren van grotere auto’s meer te laten betalen in de toekomst. In Parijs is dat bijvoorbeeld al mogelijk, zo benoemt het college. Verder onderzoekt het gemeentebestuur de optie om motoren ook te laten betalen voor het parkeren. Dat is nu nog overal gratis. Ook overweegt het college om de mobiliteitskosten van armere gezinnen te gaan vergoeden, in navolging van de pilot met gratis ov voor kinderen, die dit najaar start.
U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?